لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

تجمع موافقان و مخالفان روحانی در مهرآباد؛ تنش و «پرتاب کفش»


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز شنبه، ۶ مهر، پس از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در حالی از نیویورک به تهران بازگشت که طیف‌هایی از هواداران و مخالفان او با تجمع در فرودگاه مهرآباد حاشیه‌هایی را به وجود آوردند.

خبرگزاری مهر از اقدام یکی از مخالفان آقای روحانی در «پرتاب کفش» به سمت او خبر داده است، اما در نقطه مقابل نیز تعدادی از حامیان رئیس جمهور ایران مقابل پای او «گوسفند قربانی کرده‌اند».

این خبرگزاری تعداد مخالفان را حدود ۱۰۰ نفر عنوان می‌کند و می‌نویسد که آنها با تجمع مقابل خودروی رئیس جمهور ایران مانع از حرکت آن شدند و «شعار مرگ بر آمریکا» سر دادند.

حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران روز گذشته هنگام خروج از ایالات متحده، مکالمه‌ای تلفنی با باراک اوباما، همتای آمریکایی، خود داشت که رویدادی بی‌سابقه در حیات ۳۴ ساله جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

این اتفاق واکنش‌های متضادی را در ایران به دنبال داشته است، چنان‌چه برخلاف استقبال فعالان رسانه‌های اجتماعی و برخی چهره‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرا از آن، برخی از رسانه‌های تندرو آقای روحانی را هدف انتقادات شدید خود قرار داده‌اند، مانند سایت رجانیوز که این مکالمه را به «معامله» بر سر ایران تشبیه کرده است.

وب‌سایت خبری تابناک نیز در گزارشی از رویدادهای امروز فرودگاه مهرآباد می‌نویسد که مخالفان آقای روحانی در مسیر حرکت اتومبیل او به اقامه نماز ظهر پرداختند که در نتیجه باعث توقف آن شدند.

این سایت از مخالفان به عنوان «نیروهای خودسر» نام می‌برد که در میان آنان «چهره‌های شناخته شده‌ای از برخی گروه‌های سیاسی» نیز به چشم می‌خوردند.

اصطلاح «نیروهای خودسر» از زمان قتل‌های زنجیره‌ای در اوایل دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی باب شد که اشاره به برخی عوامل وزارت اطلاعات ایران داشت که مرتکب این قتل‌ها شدند. این اصطلاح پس از آن به نیروهایی مانند انصار حزب‌الله نیز اطلاق می‌شود.

اما در برابر مخالفان آقای روحانی، هواداران او نیز برای ورود او حلقه انسانی تشکیل داده‌اند.

خبرگزاری مهر می‌نویسد که حامیان رئیس جمهور ایران به هنگام استقبال از او شعارهایی مانند «روحانی، روحانی، تشکر» و «بوی بهشتی آمد» سر داده‌اند.

از چهره‌های رسمی که امروز در فرودگاه مهرآباد به استقبال حسن روحانی آمده‌اند می‌توان به علی‌اکبر ولایتی، مشاور سیاست خارجی رهبر جمهوری اسلامی، و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG