لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

بازرسان شیمیایی خواستار آتش‌بس در سوریه برای نابودی سلاح‌ها شدند


یک گروه ۱۵ نفره از بازرسان بین‌المللی در حال حاضر در سوریه به سر می‌برد و رئیس این هیئت از «همکاری» دولت سوریه نیز سخن گفته است
یک گروه ۱۵ نفره از بازرسان بین‌المللی در حال حاضر در سوریه به سر می‌برد و رئیس این هیئت از «همکاری» دولت سوریه نیز سخن گفته است
ناظران بین‌المللی بر خلع سلاح شیمیایی در سوریه، برای نابودی سلاح‌های آن کشور در زمانی که مقرر شده، خواستار متارکه موقتی جنگ میان طرف‌های درگیر در آن کشور شدند.

احمد اوزومچو، رئیس هیئت بازرسان، در ۱۷ مهر ماه در لاهه به خبرنگاران گفت «فکر می‌کنم آتش‌بسی موقتی می‌تواند شکل بگیرد و فکر می‌کنم می‌توان به اهداف تعیین شده رسید.»

بنا بر آنچه مقرر شده و شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آن قطع‌نامه‌ای صادر کرده است، تا میانه سال آینده میلادی باید کار خلع سلاح شیمیایی سوریه به پایان برسد.

هیئت بازرسان باید در هفته‌های آینده از ۲۰ محل مختلفی که سلاح‌های شیمیایی حکومت سوریه در آنها نگهداری می‌شود دیدن کند. در عین حال رئیس این هیئت می‌گوید خلع سلاح در موعد مقرر «شدیدا» با کمبود زمان روبه‌روست. اما این مقام بین‌المللی عملی نشدن چنین هدفی را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای اوزومچو می‌گوید «همه چیز بستگی به شرایطی دارد که در محل (جنگ) در حال رخ دادن است و به همین دلیل ما از همه طرف‌های خواسته‌ایم همکاری کنند.»

یک گروه ۱۵ نفره از بازرسان بین‌المللی در حال حاضر در سوریه به سر می‌برد و رئیس این هیئت از «همکاری» دولت سوریه نیز سخن گفته است.

تا کنون هیئت بین‌المللی از یکی از مراکز سلاح‌های شیمایی بازدید کرده‌ است.

مراکز نگهداری سلاح‌های شیمیایی دولت سوریه که هیئت بین‌المللی قرار است از آنها بازدید کند، مکان‌هایی هستند که دمشق پیشتر اطلاعات در مورد آنها را در اختیار سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی گذاشته بود.

شورای امنيت سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۶ سپتامبر (پنجم مهرماه) قطعنامه‌ای را صادر کرد که دولت سوريه را موظف به از بين بردن تسليحات شيميايی خود می کند.

این قطع‌نامه پس از آن صادر شد که دو ماه پیش حمله‌ای شیمایی در حومه دمشق رخ داد.

در پی آن مطابق آماری که آمریکا و بریتانیا ارائه کرده‌اند «بیش از ۱۴۰۰ نفر» کشته شدند. بازرسان سازمان ملل متحد نیز وقوع حمله‌ای نسبتا گسترده با گاز شیمیایی سارین را تایید کرده‌اند.

مخالفان بشار اسد و برخی کشورهای غربی، دولت سوریه را متهم به انجام این حمله کرده‌اند در حالی‌که دولت سوریه و روسیه، هم‌پیمان آن کشور، این موضوع را رد کرده‌اند.

در پی این کشمکش‌ها بود که آمریکا طرحی را برای حمله‌ای محدود به سوریه با هدف نابودی سلاح‌های شیمیایی آن کشور ارائه کرد. اما ناگهان با پیشنهاد مسکو و موافقت سوریه برای امحای این سلاح‌ها، رای‌گیری در مورد این طرح در کنگره آمریکا عقب افتاد. پس از آن آمریکا و روسیه برای صدور قطع‌نامه به توافق رسیدند؛ نخستین قطع‌نامه‌ای که در مورد جنگ داخلی سوریه تصویب شده است.

در نهایت کار‌شناسان سازمان ملل متحد که مامور شناسایی جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه و نابودی آنها هستند، روز سه‌شنبه ۹ شهریور، به دمشق رفتند تا روند نابودی این سلاح‌ها آغاز شود.

جنگ داخلی سوریه که بیشتر از دو سال پیش آغاز شد، بیش از ۱۰۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود در مورد این بحران پیش‌بینی کرده است که سال ۲۰۱۴ میلادی، دو میلیون آواره از سوریه خارج و دو میلیون و ۲۵۰ هزار نفر دیگر هم در کشور خود آواره خواهند شد.
XS
SM
MD
LG