لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

کری: تنها راه‌حل بحران سوریه جایگزینی دولت انتقالی به جای دولت اسد است


 دیدار روز دوشنبه کری و ابراهیمی در لندن
دیدار روز دوشنبه کری و ابراهیمی در لندن
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید تنها راه پایان بحران سوریه این است که یک دولت انتقالی، جایگزین دولت بشار اسد رئیس جمهوری کنونی این کشور شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری دوشنبه ۲۲ مهر پس از دیدار با اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه، در لندن پایتخت بریتانیا گفت: «معتقدیم که تعیین زمانی برای برگزاری کنفرانس ژنو ۲ به منظور کمک به ساخت سوریه جدید مهم است.»

کنفرانس ژنو ۲ به کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه گفته می‌شود که آمریکا و روسیه بر سر برگزاری آن به توافق رسیده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «من، ابراهیمی و بسیاری دیگر بر سر این مساله توافق نظر داریم که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.»

او خاطرنشان کرد که ابراهیمی «به زودی» به منطقه خواهد رفت و با نمایندگان همه کشور‌ها و همه طرف‌های مرتبط با بحران، دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

کری افزود: «معتقدیم که بشار اسد مشروعیت لازم خود را از دست داده است و نمی‌تواند عنصری باشد که همه طرف‌ها را به هم نزدیک کند. روشن است که اجرای توافق‌های کنفرانس ژنو۱ تنها بهانه برگزاری کنفرانس ژنو۲ است. باید روند انتقالی در سوریه آغاز شود. باید نظام جدیدی در سوریه روی کار آید.»

کنفرانس ژنو۱ سال گذشته با حضور بسیاری از کشورهای غربی و عربی و همچنین روسیه و چین برای بحث بر سر بحران سوریه تشکیل شد. در این کنفرانس بر سر تشکیل دولت انتقالی در سوریه توافق شد. البته آمریکا و روسیه بر سر اینکه بنا بر توافقات این کنفرانس بشار اسد می‌تواند در مرحله انتقالی حضور داشته باشد یا نه، با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از آمریکا خواست از نفوذ خود به منظور متقاعد کردن اپوزیسیون سوریه برای شرکت در کنفرانس ژنو۲ استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لاوروف گفته است: «از شرکای خود در آمریکا و دیگر کشور‌ها که نه تنها در میان میان گروه‌های اپوزیسیون نفوذ دارند بلکه از آنها حمایت می‌کنند می‌خواهیم به مسئولیت‌های خود عمل کرده و برای فراهم کردن زمینه برگزاری کنفرانس ژنو۲ این گروه‌ها را برای شرکت در کنفرانس، متقاعد کنند.»

این سخنان لاوروف پس از آن مطرح می‌شود که جرج صبرا، رئیس شورای ملی سوریه، با مشارکت در کنفرانس بین‌المللی صلح، اعلام مخالفت کرد.

شورای ملی سوریه یکی از مهم‌ترین بخش‌های ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه است که از سوی غرب و اکثر کشورهای عربی حمایت می‌شود.

صبرا دلیل مخالفت خود را «رنج‌های بی‌پایان» مردم سوریه عنوان کرد و با بیان اینکه در این شرایط «مذاکره» و «صلح» با نظام اسد بی‌معنی است، تهدید کرد در صورت حضور ائتلاف ملی اپوزیسیون در کنفرانس ژنو۲، شورای ملی از این ائتلاف خارج خواهد شد.

پیشتر احمد جربا، رئیس ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه، از احتمال شرکت کردن این ائتلاف در کنفرانس خبر داده بود.
XS
SM
MD
LG