لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

اوباما «وضعیت اضطراری» در قبال ایران را تمدید کرد


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز سه‌شنبه، ۲۱ آبان‌ماه، مطابق با ۱۲ نوامبر، فرمان وضعیت اضطراری در قبال ایران را که نخستین بار در نوامبر سال ۱۹۷۹ صادر شد به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

در پیام مکتوب آقای اوباما به کنگره آمریکا که در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شده آمده است از آنجا که روابط ایالات متحده با جمهوری اسلامی هنوز به حالت عادی بازنگشته، او تصمیم گرفته است که لازم است این وضعیت اضطراری ادامه یابد.

جيمی کارتر، رئيس جمهوری وقت آمريکا، در ۱۴ نوامبر سال ۱۹۷۹ و پس از حمله دانشجويان پيرو خط امام به سفارت آمريکا در تهران فرمان وضعيت اضطراری ملی را برای مقابله با تهديد «غيرعادی و فوق‌العاده» ايران عليه «امنيت ملی، سياست خارجی و اقتصاد» آمريکا صادر کرد.

ايران و آمريکا در ۱۹ ژانويه سال ۱۹۸۱ در الجزاير توافق‌نامه‌ای را برای پايان دادن به غائله گروگان‌گيری کارمندان سفارت آمريکا در تهران امضا کردند. کارمندان سفارت پس از ۴۴۴ روز از اسارت آزاد شده و به کشورشان بازگشتند.

این فرمان وضعیت اضطراری در قبال ایران در حالی تمدید می‌شود که دولت آقای اوباما از سوی دیگر در مورد تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران و تاثیر آنها بر تلاش‌های دیپلماتیک در قبال تهران به قانون‌گذاران کنگره آمریکا هشدار داده است.

به باور کاخ سفید، تصویب تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی به معنای بی‌اثر شدن سیاست‌ورزی در برابر تهران و همین طور «حرکت آمریکا به سوی جنگ» است، چرا که گزینه‌های زیادی باقی نمی‌ماند.

همزمان وزارت خارجه ایالات متحده نیز روز گذشته اعلام کرد که وزیر خارجه آمریکا قرار است روز چهارشنبه، ۲۲ آبان‌ماه، به قانون‌گذاران در کنگره بگوید که تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در شرایط فعلی «اشتباه» است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، به سنا می‌رود تا در مورد تازه‌ترین دور گفت‌وگوها میان کشورهای ۵+۱ و ایران در ژنو که هفته گذشته برگزار شد گزارشی ارائه کند.
XS
SM
MD
LG