لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

نیاز آژانس انرژی اتمی به بودجه بیشتر برای نظارت بر اجرای توافق‌نامه ژنو


یوکیا آمانو می‌گوید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌تواند به تنهایی بودجه لازم برای نظارت برای اجرای توافق‌نامه ژنو را تامین کند.
یوکیا آمانو می‌گوید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌تواند به تنهایی بودجه لازم برای نظارت برای اجرای توافق‌نامه ژنو را تامین کند.
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌گوید که این نهاد ناظر سازمان ملل متحد برای نظارت بر عملکرد ایران در رابطه با توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به پول بیشتر و زمان نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای آمانو روز پنج‌شنبه، ۷ آذر، در جمع خبرنگاران تاکید کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند تمام تخصص و نیروهای خود را برای نظارت بر این امر بسیج کند که آیا ایران مطابق توافق‌نامه موقت ژنو رفتار می‌کند یا نه، اما بودجه این سازمان بسیار محدود است.

وی گفت: «به‌ طور طبیعی این امر نیازمند میزان قابل توجهی پول و اختیارات است... من فکر نمی‌کنم که خود ما به تنهایی بتوانیم بودجه این کار را به تمامی تامین کنیم.»

بر اساس توافق‌نامه موقت شش ماهه میان ایران و گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نظارت بر تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در ایران را افزایش خواهد داد.

در عین حال یوکیا آمانو نیز چندی پیش در تهران بیانیه مشترکی را با مقامات ایران منتشر ساخت که در آن قید شده بود ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از رآکتور آب سنگین اراک و معدن اورانیوم گچین را می‌دهد.

به دنبال این توافقات، آقای آمانو روز پنج‌شنبه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران از بازرسان آژانس به منظور بازدید از نیروگاه اتمی آب سنگین اراک برای روز ۱۷ آذر، ۸ دسامبر، دعوت کرده است.

پس از آن نیز آقای آمانو در جمع خبرنگاران حاضر شد تا از نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجرای مفاد توافق‌نامه ژنو سخن بگوید.

به گفته او، آژانس در حال بررسی این مسئله است که بازرسان سازمان ملل متحد در اجرای توافق‌نامه ژنو چگونه می‌توانند نقش خود را ایفا کنند که این امر به زمان نیاز دارد.

وی در نهایت گفت: «من نمی‌توانم بگویم که چه زمانی آماده خواهیم بود. ما می‌خواهیم که این کار را به شکلی خوب انجام دهیم.»

رویترز می‌نویسد که حدود ۱۰ درصد از بودجه سالیانه ۱۲۱ میلیون یورویی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با بازرسی‌های آن به مسئله ایران اختصاص یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طول سال به‌ طور ثابت ۲ تا ۴ کارمند در ایران دارد و حدود ۲۰ نفر از نیروهای آن نیز به مسائل بازرسی در ایران مشغول هستند.
XS
SM
MD
LG