لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

جبهه پایداری و ادعای مخالفت آیت‌‌الله خامنه‌ای با توافقنامه ژنو


 حمید رسایی در کنار سعید جلیلی و معاونش علی باقری مذاکره‌کنندگان هسته‌ای سابق.
حمید رسایی در کنار سعید جلیلی و معاونش علی باقری مذاکره‌کنندگان هسته‌ای سابق.
این روزها نمایندگان اصولگرای منتقد دولت که بیشتر آنها عضو فراکسیون جبهه پایداری مجلس هستند در اظهاراتی تقریبا هماهنگ اعلام می‌کنند رهبر جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای از منتقدان توافقنامه هسته‌ای ایران و پنج بعلاوه یک است و ایرادات اساسی بر آن وارد کرده است.

لینک مستقیم

در جدیدترین این انتقادات حجت‌الاسلام محمود نبویان نماینده مجلس بر اساس فایل صوتی که برخی از سایت‌های اصولگرا منتشر کرده‌اند در هفته‌های گذشته در جمع گروهی در شهر گنبد کاووس گفته است ایت‌الله خامنه‌ای گفته است توافقنامه ژنو «ایرادات اساسی» دارد و این توافقنامه « استقلال نظام» را هدف قرار داده است.

جواد کريمی قدوسی٬ نماینده منتقد دولت و عضو کميسيون امنيت ملی مجلس، هم در جمعی محدود که فایل صوتی آن را یک سایت اصولگرا به نام حکمت سرا منتشر کرده چندی قبل گفته بود: رهبر ايران در جلسه‌ای گفته است بعد از سه بار خواندن توافقنامه ژنو به اين نتيجه رسيده که حق غنی‌سازی ايران در آن «ناديده» گرفته شده است.

جواد کريمی قدوسی در این سخنرانی مدعی می‌شود که «پس از اين جلسه، پرونده از تيم مذاکره در وزارت خارجه گرفته شده و به شورای عالی امنيت ملی برگردانده شد.»

در هفته‌های گذشته دیگر نمایندگان منتقد دولت حسن روحانی در مجلس از جمله حمید رسایی نیز به این توافقنامه اعتراض کرده و سکوت ایت‌الله خامنه ‌ی را معنادار دانسته‌اند.

حمید رسایی روز سه‌شنبه هم در تذکری شفاهی در مجلس روز ۳۰ دی ماه یعنی روز اجرایی شدن توافقنامه هسته‌ای ایران با پنج بعلاوه یک را «تسلیت» گفت.

با وجود این انتقادات علی خرم مشاور وزیر امور خارجه آذر ماه امسال در دانشگاه شیراز گفته بود ایت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی قبل از توافق ژنو متن توافقنامه را دیده و کلمه کلمه آن را تایید کرده بود و بعد از ان آقای ظریف برای مذاکره رفته‌اند.

با وجود آنکه منتقدان توافقنامه ژنو نقل قول‌هایی از رهبر جمهوری اسلامی درباره انتقاد او به توافق ژنو می‌کنند که دفتر آیت‌الله خامنه‌ای تاکنون نسبت به این نقل قول‌ها سکوت کرده و هیچ واکنشی نشان نداده است هر چند حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سفر اخیر خود به استان خوزستان به طور تلویحی گفته بود این تفاهم‌نامه با نظر ایت‌الله خامنه‌ای منعقد شده است. اقای روحانی با اشاره به اینکه برخی به اسم تحريم مردم را دور زدند، گفت برخی به دولت به خاطر برخی امور انتقاد وارد می‌كنند اما متوجه نيستند كه رهبری نظام در سياست‌های كلی نقش تعيين‌‌كننده دارد.
XS
SM
MD
LG