لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۳

رویترز: صادرات نفت ایران برای پنجمین ماه بیش از حد مجاز شد


خبرگزاری رویترز نوشت که صادرات نفت ایران برای پنجمین ماه متوالی بالاتر از میزانی بوده است که توافق‌نامه هسته‌ای موقت ژنو اجازه می‌دهد.

گزارش این خبرگزاری روز چهارشنبه، ۶ فروردین، منتشر شده است و به نقل از منبع مطلعی که اطلاعات مربوط به نفت‌کش‌ها را رصد می‌کند، می‌گوید که ایران در ماه مارس به‌طور میانگین روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر کرده است.

این گزارش همچنین به نقل از یک منبع دیگر بیان می‌کند که صادرات نفت ایران در ماه مارس، صرف‌نظر از ژاپن، به یک میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در روز رسیده و مشتریان آن نیز کشورهای چین، هند، کره‌ جنوبی، ترکیه و سوریه بوده‌اند.

به گفته او، فروش نفت ایران به هند در ماه مارس افزایش اندکی نسبت به ماه قبل داشته و به ۳۲۶ هزار بشکه در روز رسیده که این میزان ۱۴ درصد بیشتر از ماه قبل است.

رویترز اواخر اسفند گذشته نیز گزارشی منتشر کرد که ادعا می‌کرد صادرات نفت ایران در چهار ماه متوالی، از نوامبر تا پایان فوریه، بیشتر از میزان توافق‌شده با غرب بوده است.

مطابق توافق‌نامه موقت ژنو میان ایران و قدرت‌های جهانی، تهران می‌تواند تا مدت شش ماه به‌طور میانگین روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر کند و صدور بیش از این میزان می‌تواند به معنای نقض تحریم‌ها تلقی شود.

با این حال رویترز می‌نویسد که آمار گمرکات نشان می‌دهد که مشتریان آسیایی نفت ایران به علاوه ترکیه، نفت بیشتری نسبت به توافق‌نامه ژنو از تهران خریداری کرده‌اند.

دو منبع مطلع به این خبرگزاری گفته‌اند که فروش نفت ایران به کشورهای خارجی تنها در ماه فوریه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

این در حالی است که در گزارش قبلی رویترز صادرات نفتی ایران در ماه فوریه یک میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در روز عنوان شده بود، اما این خبرگزاری تاکید می‌کند که در آمار پیشین، نفت صادر شده به سوریه در نظر گرفته نشده بود.

پیش از این دولت آمریکا بارها نسبت به نقض تحریم‌های ایران هشدار داده و تاکید کرده است که توافق موقت ژنو به معنای لغو کامل تحریم‌ها نیست.

ایران هم‌اکنون درگیر مذاکرات دامنه‌داری با گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان است که با هدف دستیابی به راه‌ حلی جامع برای مناقشه اتمی تهران انجام می‌شود.
XS
SM
MD
LG