لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

استاندار سیستان و بلوچستان: مرزبانان در اختیار گروه‌های خودی‌اند


پنج مرزبان ربوده شده ایرانی
پنج مرزبان ربوده شده ایرانی
در ادامه انتشار اخبار ضدونقیض درباره مرزبانان ایرانی، استاندار سیستان و بلوچستان روز شنبه در اظهاراتی متفاوت با سخنگوی جیش‌العدل اعلام کرد که مرزبانان «در اختیار گروه‌های خودی هستند»، اما هنوز وارد خاک ایران نشده‌اند.

به گزارش روز شنبه، ۱۶ فروردین، خبرگزاری فارس، علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان، توضیح بیشتری درباره «گروه‌های خودی» مورد اشاره خود نداده و این را هم نگفته که مرزبانان ایرانی کجایند.

روز جمعه گذشته پس از آن که منابع خبری مرتبط با گروه جیش‌العدل از آزادی مرزبانان ایرانی و تحویل آنها به «رابط» جمهوری اسلامی خبر دادند، چند مقام جمهوری اسلامی از جمله اسماعیل کوثری، نماینده مجلس، نیز این خبر را تایید کردند.

با این حال بعدازظهر جمعه خبری دیگر منتشر شد که بر تمام اخبار روز جمعه تا آن ساعت خط بطلان کشید: گروه جیش‌العدل اعلام کرد که هنوز زمان و مکان تحویل گروگان‌ها مشخص نشده است.

خبرگزاری فارس نیز روز شنبه در گزارش خود از قول آقای اوسط هاشمی،‌ استاندار سیستان، می‌گوید که «آزادی از نظر ما زمانی است که آنها داخل خاک جمهوری اسلامی ایرانی قرار گیرند».

او در عین حال افزوده است که «مرزبانان منتظر انتخاب مسیر امن برای بازگشت به کشور هستند».

استاندار سیستان همچنین خبر مرگ جمشید دانایی‌فر، گروهبان ربوده شده، را تایید کرده، اما در عین حال گفته است که «قطعا تحویل پیکر شهید دانایی‌فر این موضوع را بیشتر تایید می‌کند».

این سخنان استاندار سیستان و بلوچستان در حالی بیان می‌شود که سخنگوی گروه جیش‌العدل بار دیگر از آزادی مرزبانان ایرانی و تحویل آنها به ایران در «منطقه مرزی افغانستان و ایران، نزدیک شهر زابل» خبر داده است.

عبدالرئوف ریگی روز جمعه، ۱۵ فروردین، در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری العربیه همچنین افزوده است که جسد جمشید دانایی‌فر در اختیار این گروه خواهد ماند و جیش‌العدل آن را در صورت «تحویل گرفتن اجساد شهدای» این گروه تحویل خواهد داد.

سخنگوی جیش‌العدل با تاکید بر این که آزادی این سربازان «تنها بنا بر تقاضا و مطالبه علمای اهل سنت و مرم ایران» بوده، مدعی شده است که دولت ایران «هیچ اهمیتی برای جان» چهار مرزبان خود قائل نبوده و حتی پیغام داده بود که «حتی اگر بقیه مرزبانان نیز کشته شوند به درخواست این گروه برای آزادی زندانیان بلوچ پاسخ مثبت نخواهد داد».

مقام‌های جمهوری اسلامی از ابتدای گروگان گرفته شدن پنج مرزبان ایرانی توسط جیش‌العدل در بهمن‌ماه ۱۳۹۲، از فعالیت این گروه در پاکستان و انتقال گروگان‌ها به خاک این کشور خبر می‌دادند.

با این حال دولت پاکستان همواره این ادعا را رد کرده است.

در همین حال تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، پس از انتشار خبر آزادی این مرزبانان بار دیگر تاکید کرد که آنها در خاک پاکستان نبودند.

او گفت: «آنها [مرزبانان] در پاکستان آزاد نشدند. ما نمی‌دانیم آنها کجا نگهداری می‌شدند و کجا آزاد شدند. ما هیچ سندی ار نگهداری آنها در خاک پاکستان نداریم.»

جیش‌العدل نیز همواره تاکید کرده است که هیچ پایگاه و فعالیتی در خاک پاکستان ندارد، از کوه‌های بلوچستان ایران به عنوان محل فعالیت خود استفاده می‌کند و سربازان ایرانی را نیز در همین منطقه نگهداری و آزاد کرده است.

این گروه که ایران ماهیت آن را تروریستی می‌داند، روز ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته، پنج مرزبان ایرانی را در مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان ایران با پاکستان ربود و سوم فروردین سال جاری اعلام کرد که یکی از آنها به نام گروهبان یکم٬ جمشید دانایی‌فر، را به دار آویخته است.

جیش‌العدل خود را مدافع حقوق اهل سنت و مخالف سرکوب بلوچ‌های ایران در برابر حکومت شیعه‌مذهب مرکزی معرفی می‌کند و می‌گوید با مردم ایران دشمنی ندارد.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی آن را یک گروه مرتبط با القاعده می‌نامند.
XS
SM
MD
LG