لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

ميرحسين موسوی به حصر خانگی «بازگردانده شد»


سايت کلمه که اخبار ميرحسين موسوی، از رهبران جنبش سبز، را منتشر می‌کند چهارشنبه شب خبر داد که آقای موسوی يک روز پس از انتقال به بيمارستان ظهر روز چهارشنبه، دهم اردیبهشت، به حصر خانگی بازگردانده شد و با دختران خود ملاقات کرده است.

بر اساس گزارش اين سايت، آقای موسوی به دليل وضعيت قلبی‌اش تحت عمل آنژيو قرار گرفته ولی اقدامات بعدی پزشکی مانند «فنرگذاری» برای وی انجام نشده است و او به «زندان خانگی» بازگردانده شد.

دو دختر اين رهبر جنبش سبز ايران که قرار بوده پدرشان را در بيمارستان ملاقات کنند قبل از عزيمت متوجه انتقال پدر و مادرشان به منزل شده و در خانه از نزديک جويای حال آنها شدند.

آن گونه که سايت کلمه خبر داده است، ميرحسين موسوی «کمی لاغر و رنگ پريده» بود ولی «از روحيه قوی و مصمم برخوردار بوده است». زهرا رهنورد، همسر وی نيز که در حصر خانگی قرار دارد به نوشته کلمه، «عليرغم روحيه بالا از آنچه که بر آنان روا داشته شده بود آزرده خاطر بود».

روز سه شنبه، نهم ارديبهشت، گزارش شد که آقای موسوی در روز جمعه، پنجم اردیبهشت، با مشکلات قلبی و گوارشی روبرو شد و روز شنبه حالش به وخامت گراييد، با اين حال ماموران امنيتی او را روز سه شنبه به بيمارستان منتقل کردند و بدون حضور فرزندانش تحت عمل آنژيوگرافی قرار گرفت.

سايت کلمه می‌گويد، «پزشکان از ماه‌ها پيش هشدار داده بودند که قلب ميرحسين موسوی نياز به اقداماتی تخصصی پزشکی برای بازيابی توان قلبی دارد»، ولی نه تنها اين اقدام صورت نگرفت بلکه پزشک معتمد وی نيز از فرايند درمان حذف شد.

ميرحسين موسوی همراه با زهرا رهنورد و مهدی کروبی که به عنوان «رهبران جنبش سبز» شناخته می‌شوند از بهمن ماه ۱۳۸۹ بدون محاکمه و حکم دادگاه در خانه خود يا «خانه‌های امن» وزارت اطلاعات زندانی شده‌اند که اين مسئله اعتراض گسترده فعالان حقوق بشر و جمعی از منتقدان جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است.

به رغم درخواست فعالان سياسی و سازمان‌های حقوق بشری از جمهوری اسلامی برای آزادی اين افراد، مقام‌های قوه قضاييه و شخص رهبر ایران خواستار عذرخواهی اين سه نفر به خاطر آنچه که «به تلاطم انداختن کشور» در سال ۸۸ خوانده‌اند، شده‌اند.

در همين رابطه، غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاييه و دادستان کل کشور، ۲۲ بهمن ماه پارسال گفت، تا زمانی که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی از اقدامات به گفته او «مجرمانه خود ابراز برائت» و «توبه» نکنند و «بر اين موضع باشند»، در وضعيت حصر آنها «اتفاقی نخواهد افتاد» و «شرايط مثل سابق خواهد بود».

مهدی کروبی که همانند آقای موسوی و خانم رهنورد در حصر خانگی به سر می برد، اواسط بهمن پارسال و پس از ماه‌ها حبس در يکی از ساختمان‌های ويژه وزارت اطلاعات به منزل مسکونی خود در جماران منتقل و تحت نظر نيروهای امنيتی قرار گرفت.

وی به خاطر تشديد وضعيت سلامتی‌اش در حصر، چندين عمل جراحی انجام داده است.
XS
SM
MD
LG