لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

درگیری شدید میان حزب‌الله لبنان و جبهه نصرت در مرز سوریه


یک سرباز سوری در مرز لبنان، پیش از جنگ داخلی آن کشور
یک سرباز سوری در مرز لبنان، پیش از جنگ داخلی آن کشور

گزارش‌ها از لبنان حاکی‌ست که میان نیروهای حزب‌الله و شبه‌نظامیان جبهه نصرت در مرز سوریه درگیری‌های شدیدی رخ داده است. برخی مقام‌ها گفته‌اند نیروهای «حکومت اسلامی» نیز در درگیری‌ها علیه حزب‌‌الله شرکت داشته‌اند.

خبرگزاری رویترز از قول یک منبع خبری نزدیک به حزب‌الله لبنان می‌گوید دست‌کم ۱۶ نفر از پیکارجویان سنی‌مذهب جبهه نصرت در سوریه، ۱۳ مهر ماه، در شرق لبنان کشته شده‌اند.

جبهه نصرت شاخه‌ای از القاعده در سوریه به شمار می‌رود.

بنا بر گزارش‌ها صدها پیکارجوی سنی به دست‌کم ۱۰ پایگاه حزب‌الله در مناطق کوهستانی مرز لبنان و سوریه حمله کرده‌اند.

دست‌کم دو نفر از نیروهای حزب‌الله لبنان نیز کشته شده‌اند.

این گروه شبه‌نظامی شیعی از نیروهایش خواسته تا از منطقه دفاع کنند، در عین‌حال منبع خبری نزدیک به گروه از تقویت نیروها با اعزام افرادی از مناطق شرقی بقاع به محل درگیری‌ها خبر داده است.

رویترز می‌گوید مقام‌ها شمار قربانیان را تا هشت نفر اعلام کرده و گفته بودند این رقم ممکن است افزایش یابد. آنها گفته‌اند پیکارجویان گروه «حکومت اسلامی» نیز به نبردها علیه حزب‌الله پیوسته‌اند. با این همه منبع خبری نزدیک به این گروه می‌گوید آنها تنها با جبهه نصرت درگیر شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز از قول ساکنان منطقه‌ای که درگیری‌ها در آن رخ داده می‌گوید خودروهای حزب‌الله را دیده‌اند که گروهی از زخمی‌شدگان نبردها را از منطقه دور می‌کردند.

تصویر گروهی از شبه‌نظامیان جبهه نصرت را در مرز سوریه با لبنان نشان می‌دهد. این تصویر بیش از دو هفته پیش منتشر شده است.
تصویر گروهی از شبه‌نظامیان جبهه نصرت را در مرز سوریه با لبنان نشان می‌دهد. این تصویر بیش از دو هفته پیش منتشر شده است.

خبرگزاری رسمی لبنان می‌گوید نبردها پس از آن آغاز شد که شبه‌نظامیان از سوریه آتش گشودند.

رویترز می‌گوید شبه‌نظامیان سنی که به خمپاره و موشک مسلح بوده‌اند، به منطقه‌ای وسیع از جنوب بعلبک (شرق لبنان در نزدیکی مرز سوریه) تا مناطقی نزدیک به شهر مرزی عرسال (در تقریبا ۶۰ کیلومتری شمال بعلبک) حمله کرده‌اند.

میان شبه‌نظامیان سنی و حزب‌الله لبنان پیشتر نیز درگیری‌هایی در گرفته بود.

گروه‌های شورشی مخالف دولت بشار اسد، بیش از سه سال است که درگیر نبردهایی با ده‌ها هزار کشته و صدها هزار بی‌خانمان هستند. حزب‌الله لبنان نیز به این درگیری‌ها وارد شده و از نیروهای دولتی سوریه حمایت می‌کند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید در مرز لبنان و سوریه -که بسیاری از بخش‌های آن بدون نگهبان و قابل نفوذ است- حزب‌الله چندین پست نگهبانی دارد، و به ندرت جزئیاتی در مورد درگیری‌ها با گروه‌های جهادی در آن ارائه می‌کند.

XS
SM
MD
LG