لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

آغاز گفت‌وگوهای اتمی وین؛ ارزیابی مثبت ظریف از گفت‌وگو با اشتون


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، مذاکرات خود در وین با کاترین اشتون، مقام هماهنگ‌کننده کشورهای گروه ۱+۵، را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «از این پس دیگر به اراده سیاسی نیاز است تا به نتیجه برسیم.»

مذاکره آقای ظریف و خانم اشتون مقدمه‌ای بر آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی است که قرار بود از روز سه‌شنبه، ۲۷ آبان در وین برگزار شود و تا سوم آذر، پایان مهلت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، به طول بیانجامد.

اما گزارش‌ هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین، حاکی است که مذاکرات جامع میان ایران و تمام اعضای گروه ۱+۵ هنوز آغاز نشده است.

وی در این باره می‌گوید: «برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها منتشر شده، مذاکرات جامع اتمی هنوز شروع نشده است. روز سه‌شنبه تنها به دیدارهای دو یا سه‌جانبه گذشت. چیزی که مشخص است اینکه هنوز برخی از هیات‌های گروه ۱+۵ به وین نرسیده‌اند، از جمله سرگئی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه سه‌شنبه شب ساعت ۱۰ به وقت محلی به وین خواهد رسید. ضمن این که برنامه دقیق مذاکرات برای روزهای بعد نیز اعلام نشده است.»

در همین حال، یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به رادیو فردا گفت: «این دور از گفت‌وگوهای اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ با ایران امروز سه‌شنبه با برگزاری چند نشست در وین آغاز شده است، از جمله نشستی میان ۱+۵ با ایران، گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و آمریکا، جلسه هماهنگی داخلی ۱+۵ و نشست کارشناسان. نشست‌ها تا آخر شب ادامه می‌یابد. ما انتظار نداریم که نتیجه خاصی امشب حاصل شود».

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز از مذاکره دوجانبه میان معاونان وزیرای خارجه ایران و آمریکا و یک دور مذاکره سه‌جانبه میان نمایندگان این دو کشور با نماینده اتحادیه اروپا گزارش داده است.

این گزارش می‌گوید که مجید تخت‌روانچی و عباس عراقچی، معاونان وزیر خارجه ایران عصر سه‌شنبه با ویلیام برنز، دیپلمات ارشد آمریکایی و وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا به‌صورت دو جانبه مذاکره کردند و سپس هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون به این جمع ملحق شد تا مذاکرات به‌صورت سه‌جانبه دنبال شود.

پیش از این مذاکرات دو و سه‌جانبه، عباس عراقچی تاکید کرده بود که «ایران پیشنهاد‌ها و ایده‌های زیادی را برای رسیدن به نتیجه ارائه کرده و اگر بخواهد رفع نگرانی شود این ایده‌ها کفایت می‌کند».

این در حالی است که وزیران امور خارجه آمریکا و بریتانیا در آستانه مذاکرات اتمی وین خواستار «انعطاف‌پذیری بیشتر» ایران و تلاش برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایش شده‌اند.

ایران و گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان تا روز سوم آذر مهلت دارند که به توافق جامع اتمی دست پیدا کنند، اما هنوز چشم‌انداز این مذاکرات روشن نیست، اگرچه وزیر امور خارجه بریتانیا می‌گوید که اعتقاد دارد دستیابی به توافق شدنی است.

با این حال روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال روز سه‌شنبه نوشت که ایران هنوز هیچ نشانه‌ای به دست نداده است که حکایت از پذیرش خواست آمریکا و اروپا برای کاهش شدید ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده خود داشته باشد.

محمدجواد ظریف نیز پیش از دیدار با کاترین اشتون تاکید کرده بود که دستیابی به توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی مشروط به آن است که طرف مقابل «درخواست‌های زیاده‌خواهانه» نکند.

XS
SM
MD
LG