لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: امیدواریم تا پایان مارس به طرح جامع برسیم


جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ضمن تاکید بر تمایل نداشتن دولت آمریکا بر اجرای تحریم‌های جدید در زمان انجام «اقدام مشترک» میان ایران و ۵+۱ ابراز امیدواری کرده است طرف‌ها تا پایان ماه مارس به توافقی برای یک اقدام جامع برسند و پس از آن کارشناسان جزئیات را به پایان برسانند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید جان کری، وزیر خارجه، پس از بازگشت از مذاکرات اتمی در وین، با اعضای کنگره آمریکا از نزدیک در تماس است.

به گفته خانم ساکی خواست وزارت خارجه به وضوح این است «همانطور که ما از ایران خواسته‌ایم به تعهدات خود تحت توافق اقدام مشترک (تعلیق برخی فعالیت‌های اتمی در برابر برخی تحریم‌ها) عمل کند، ما هم بای همین کار را بنکیم. به این معنی که مادامی که اقدام مشترک در جریان است، نباید تحریم‌های جدیدی [علیه تهران] اعمال کنیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این موضوع که زمان اقدام مشترک (سوم آذر ماه) به پایان رسیده، گفته تمدید مذاکرات یک توافق دو طرفه بود.

این مقام دولت آمریکا می‌گوید «ما احساس کردیم مفید و ضروری است که مذاکرات را تمدید کنیم.»

جن ساکی در عین حال افزوده است ایالات متحده امیدوار است تا ۳۱ ماه مارس با تهران به توافق جامعی برسد که «جهان را از صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران مطمئن سازد». پس از آن کارشاسان می‌توانند به فعالیت‌های خود بر سر جزئیات ادامه داده و آن‌ها را مشخص کنند.

به این ترتیب سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اقدامات پیش رو را «تلاشی دو مرحله‌ای» توصیف کرده است.

ایران و گروه ۵+۱، با پایان مهلت تمدید شده مذاکرات اتمی در سوم آذر ماه، تصمیم گرفتند آن را تا ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی ادامه دهند.

با این همه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز تاکید کرده است که هدف، رسیدن به توافق سیاسی در «کوتاه‌ترین مدت» تا «چهار ماه» (ماه مارس) است.

به گفته او پس از رسیدن به «تفاهم سیاسی» در نزدیک‌ترین زمان، می‌توان به «تدوین» آن «به‌صورت یک مجموعه فنی و سیاسی» رسید.

گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد مخالفت با تحریم‌ها طی زمانی که «اقدام مشترک» در جریان است، پس از آن بیان می‌شود که گزارش‌ها از تلاش‌هایی در کنگره برای افزایش تحریم‌ها حکایت دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به تازگی گفته است کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، لابی پرنفوذ مشهور به «آیپک»، در پی تمدید مذاکرات اتمی میان ایران و شش کشور طرف گفت‌وگو در گروه ۵+۱، در تلاش برای افزایش تحریم‌های آمریکا علیه تهران است.

این لابی هوادار اسرائیل در بیانیه‌ای که یک هفته پیش منتشر شده بود و شبکه خبری یهودیان (جی‌تی‌ای) آن را نقل کرده، به «دیرکر کنگره [آمریکا]» در تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران «برای ایجاد بخت مذاکره» اشاره کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده بود «اکنون ضروری‌ست که کنگره قوانین تحریمی جدیدی را با همکاری هر دو حزب تصویب کند تا تهران بداند که اگر به وضوح دست از برنامه اتمی نظامی خود بر ندارد، با فشارهای بیشتری روبه‌رو خواهد شد».

ایران همواره تاکید کرده است که برنامه اتمی آن کشور تنها با اهداف صلح‌آمیز انجام می‌شود. غرب اما به این موضوع با تردید می‌نگرد. و به دلیل همکاری نکردن تهران با خواست‌های شورای امنیت سازمان ملل، ایران با تحریم‌های بین‌المللی نیز به طور جداگانه‌ای تحریم‌های آمریکا و متحدانش روبه‌رو است.

اعضای جمهوری‌خواه مجلس سنای آمريکا، بخشی از کنگره که اکثریت آن در حال حاضر با دمکرات‌ها است، ۲۲ آبان ماه، برای تصويب طرح اعمال تحريم‌های بيشتر عليه ايران در صورت شکست مذاکرات اتمی، با شکست مواجه شدند.

قدرت در سنای آمریکا، از سال میلادی ۲۰۱۵، به جمهوری‌خواهان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG