لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

فلسطینی‌ها پیش‌نویس قطعنامه صلح با اسرائیل را ارائه کردند


ریاض منصور (در میانه تصویر) پیش‌نویس را ارائه کرده است
ریاض منصور (در میانه تصویر) پیش‌نویس را ارائه کرده است

نمایندگی فلسطینی‌ها در سازمان ملل متحد، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارائه کرد که در آن شرایط صلح با اسرائیل درج شده و در عین حال تاکید شده آمادگی برای مذاکره در مورد این پیش‌نویس نیز وجود دارد.

این پیش‌نویس، ۲۶ آذر ماه، از سوی کشور اردن به شورای امنیت ملل متحد ارائه شده، و در برگیرنده مهلتی ۱۲ ماهه برای دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات صلح است.

خبرگزاری فرانسه که نسخه‌ای از این پیش‌نویس را دیده است می‌گوید علاوه بر این مهلت تعیین شده، سال ۲۰۱۷ نیز به عنوان زمان نهایی برای تکمیل عقب‌نشینی اسرائیل از مناطق فلسطینی تعیین شده است.

در عین حال ریاض منصور، نماینده دولت فلسطینی در سازمان ملل متحد، گفته اصراری بر رای‌گیری بر سر آن ندارد و اجازه می‌دهد بحث و مذاکره بیشتری در موردش صورت گیرد.

ریاض منصور تاکید کرده است که «ما به مذاکراتمان با همه، و با آمریکا اگر آماده باشد، ادامه می‌دهیم تا شاید به موفقیت برسیم؛ چیزی داشته باشیم که شورای امنیت آن را بپذیرد و دری جدی به سوی صلح بگشاید».

آنچه به نوعی در این راستا ارزیابی شده که مقام‌های فلسطینی خواهان حضور احتمالی ایالات متحده در روند مذاکرات و نهایی کردن قطعنامه هستند.

ریاض منصور تاکید کرده است که «ما به مذاکراتمان با همه، و با آمریکا اگر آماده باشد، ادامه می‌دهیم تا شاید به موفقیت برسیم؛ چیزی داشته باشیم که شورای امنیت آن را بپذیرد و دری جدی به سوی صلح بگشاید».

گزارش‌ها حاکی‌ست مقام‌های فلسطینی احتمالا تحت فشار کشورهای عربی از درخواست برای رای‌گیری فوری در مورد قطع‌نامه صرف نظر کرده‌اند. این کار ممکن است سبب شود تا واشینگتن وارد جزئیات و روند تکمیل قطع‌نامه شود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ۲۵ آذر ماه در پایان دیدار با صائب عریقات، مقام ارشد تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفته بود ایالات متحده، تنها در صورتی که فلسطینی‌ها از برداشتن «گام‌های یکجانبه» دوری کنند، از قطعنامه مورد نظر آنها حمایت خواهد کرد.

یک روز پیش از آن نیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در دیدار با آقای کری، از آمریکا خواسته بود جلوی تصویب قطعنامه را بگیرد.

با این همه پیش‌نویس اولیه نیز خود کشورهای قدرتمند دیگر را وارد عمل کرده است.

از جمله فرانسه که لوران فابیوس، وزیر خارجه آن، هفتم آذر، ماه هشدار داده بود در صورت شکست میانجی‌گری‌های بین‌المللی میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان و شکست مذاکرات صلح، پاریس فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

روز چهارشنبه دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا، تصمیم اتحادیه برای گذاشتن گروه حماس در میان سازمان‌های تروریستی را لغو کرد.

در عین حال پارلمان اروپا نیز در یک رای‌گیری با اصل طرح به رسمیت شناخته شدن فلسطین به عنوان کشوری مستقل توافق کرده است.

این پارلمان گفته است از اصل به رسمیت شناخته شدن فلسطین و راه حل دو کشور حمایت می‌کند و معتقد است این موضوع باید در کنار مذاکرات صلح پیش رود.

XS
SM
MD
LG