لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

بمب‌گذار انتحاری ۳۳ شیعه یمنی را کشت


یکی از بمب‌گذاری‌های اخیر علیه حوثی‌ها در یمن. ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴.
یکی از بمب‌گذاری‌های اخیر علیه حوثی‌ها در یمن. ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴.

یک بمب‌گذار انتحاری در یمن روز چهارشنبه، دهم دی، با ورود به یکی از مراسم جشن هواداران شبه‌نظامیان شیعه و انفجار خود دست‌کم ۳۳ نفر را کشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این انفجار در شهر اِبّ در مرکز یمن رخ داده که شهری عمدتاً سنی‌نشین است، اما شبه‌نظامیان شیعه حوثی کنترل آن را در دست دارند.

بنا بر این گزارش، ده‌ها نفر نیز بر اثر این حمله انتحاری زخمی شده‌اند و شمار کشته‌شدگان نیز احتمالاً رو به افزایش خواهد گذاشت.

یحیی الاَریانی، فرماندار اب، نیز که به مناسبت زادروز پیامبر اسلام در این مراسم شرکت کرده‌ بود در میان کشته‌شدگان گزارش می‌شود.

منابع امنیتی می‌گویند که بمب دیگری را نیز در ورودی ساختمان محل برگزاری مراسم کشف کرده‌اند.

سازمان «القاعده در شبه‌جزیره عربستان» اعلام کرده‌ است که قصد دارد «حملات شدیدی» را علیه حوثی‌ها انجام دهد.

ناصر الوُحَیشی، رهبر «القاعده در شبه‌جزیره عربستان»، حوثی‌ها را متهم می‌کند که با همکاری آمریکا و ایران قصد «نابود کردن» مسلمانان سنی را دارند.

اخیراً انفجار يک خودروی حامل مواد منفجره در روز چهارشنبه، ۱۲ آذرماه، در نزديکی محل زندگی سفير ايران در پايتخت يمن، سه کشته و تعدادی مجروح بر جای گذاشت.

ساعاتی پس از اين حمله، شاخه گروه القاعده در يمن مسئوليت اين بمب‌گذاری را بر عهده گرفت.

حوثی‌ها در ماه سپتامبر به تعداد زیاد وارد صنعا، پایتخت یمن، شدند و از آن زمان به مناطق دیگر این کشور، ازجمله به مناطق سنی‌نشین مانند «اب» نیز وارد شده و کنترل برخی از نقاط را در دست گرفته‌اند.

حوثی‌ها که در سال ۲۰۰۴ در مناطق شمالی و شیعه‌نشین یمن شورش کردند در ماه‌های اخیر با استفاده از وضعیت ناپایدار سیاسی در یمن موفق شده‌اند نفوذ خود را در مناطق زیادی گسترش دهند.

مقام‌های یمنی بارها جمهوری اسلامی ایران را به کمک به شورشیان حوثی متهم کرده‌‌اند، اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG