لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

ظریف دیدار خود با جان کری در ژنو را «مهم» توصیف کرد


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران (راست) و جان کری، وزیر خارجه آمریکا در ژنو. ۱۴ ژانویه ۲۰۱۵
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران (راست) و جان کری، وزیر خارجه آمریکا در ژنو. ۱۴ ژانویه ۲۰۱۵

دور اول مذاکرات محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه، ۲۴ دی در شهر ژنو سوئیس پس از ۱۰۰ دقیقه گفت‌وگو پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای ظریف پس از این دیدار در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت‌وگوی خود با جان کری را «مهم» توصیف کرد و گفت: «فکر می‌کنم این گفت‌وگوها آمادگی طرفین برای حرکت به جلو و تسریع روند مذاکرات را به نمایش می‌گذارد.»

همزمان با انجام این مذاکرات، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفت که آمریکایی‌ها «پایبندی» خود برای حفظ مسیر مذاکرات «در شرایط فعلی» را نشان داده‌اند.

براساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد جواد ظریف، پس از ورود به ژنو در جمع خبرنگاران گفت: «ما در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ضرورت دارد طرف مقابل تصمیمات خود را بگیرد تا بتوانیم از این طریق به سمت جلو به پیش برویم.»

وی همچنین خواستار آن شد که طرف غربی، خط قرمزهای به گفته او «بی‌مورد» را مطرح نکند.

خبرگزاری دولتی ایرنا، هدف از دیدار و گفت‌وگوی وزیران خارجه ایران و آمریکا، در روز چهارشنبه را «سرعت بخشیدن» به مذاکرات اتمی ایران با ۱+۵ ذکر کرد.

پس از انجام مذاکرات میان این دو دیپلمات ارشد ایرانی و آمریکایی، مذاکرات دو جانبه میان ایران و اعضای گروه ۱+۵ در روز پنجشنبه ادامه خواهد یافت و در نهایت روز یکشنبه، ۲۸ دی ماه مذاکرات جمعی بین تمام طرف‌های درگیر مذاکرات برگزار خواهد شد.

عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران در این سفر حضور خواهند داشت و از سوی آمریکا نیز ویلیام برنز، قائم مقام پیشین وزیر امور خارجه، و وندی شرمن، معاون وزیر خارجه، در این گفت‌وگوها حاضر خواهند بود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای روز دوشنبه، ۲۲ دی در تهران دیدار کرده بودند.

روز چهارشنبه مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز گفت که «هر وقت احساس کنیم مسیر مذاکرات متناسب با خواست ما نیست، تصمیمات جدیدی را اتخاذ خواهیم کرد.»

وی با اشاره به «تلاش‌هایی» برای به گفته او «منحرف کردن مذاکرات»، افزود: «در عین حال آمریکایی‌ها برای این که مسیر مذاکرات در شرایط فعلی حفظ شود، پایبندی خود را نشان داده‌اند و ارزیابی ما این است که مسیر فعلی و حفظ مذاکرات را مد نظر دارند.»

سامانتا پاور، روز ۲۲ دی ماه نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفته بود که رئیس‌جمهوری آن کشور حاضر به همکاری با کنگره برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نیست.

به گفته، کاخ سفید آمریکا در همان روز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر تمرکز ایالات متحده برای رسیدن به «توافقی جامع» با ایران، که به جامعه جهانی اطمینان دهد برنامه اتمی تهران صلح‌آمیز است، تاکید کرد.

پیاده‌روی وزیران خارجه ایران و آمریکا در مرکز شهر ژنو
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:54 0:00

XS
SM
MD
LG