لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

توکلی: مهدی هاشمی بالغ بر ۵ میلیون دلار از استات‌اویل گرفته است


مهدی هاشمی، فرزنده آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق ایران
مهدی هاشمی، فرزنده آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق ایران

احمد توکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس مهدی هاشمی، فرزند رئیس جمهور سابق ایران را به دریافت ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رشوه از شرکت نفتی «استات اویل» نروژ متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای توکلی در نطق میان‌دستور خود با اشاره به پرونده مهدی هاشمی در قوه قضاییه ایران گفت که اسناد رسمی دولت‌های نروژ و آمریکا، بانک جهانی و برخی منابع داخلی گواه آن است که فرزند رئیس جمهور سابق ایران در جریان انعقاد قراردادی میان استات اویل و شرکت ملی نفت ایران در سال ۲۰۰۲ پول گرفته است.

به گفته این نماینده مجلس، مهدی هاشمی که آن زمان مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت ایران بود به «مدت یک سال» «مذاکراتی فشرده» با شرکت استات اویل داشت که در نهایت طرفین توافق می‌کنند «قرارداد برای پنهان‌کاری و پولشویی به ظاهر بین شرکت هورتن به مدیریت عباس یزدان‌پناه و استات‌اویل منعقد شود».

آقای توکلی سپس تاکید می‌کند که «عباس یزدان‌پناه دوست دیرینه دوران دبیرستان و دانشگاه مهدی هاشمی بود» و این قرارداد نیز «در ظاهر برای دادن مشاوره به استات اویل در ۱۲ ژوئن ۲۰۰۲ در لندن با حضور مهدی هاشمی امضا می‌شود و در ‌‌نهایت در پایان سال ۲۰۰۲ هم استات‌اویل موفق به انعقاد قرارداد با شرکت ملی نفت ایران می‌شود».

نام عباس‌یزدان‌پناه در حالی این میان برده می‌شود که او از تیر ماه سال گذشته در دوبی ناپدید شده و همه تلاش‌ها برای یافتن ردپای او ناکام مانده است.

به تازگی نیز علیرضا زاکانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در امارات به نقل از منبعی که نام او را اعلام نکرده، گفته است که عباس یزدان‌پناه «سربه‌نیست» شده.

آقای زاکانی به همراه احمد توکلی و الیاس نادران، دیگر نماینده مجلس ایران، هفته گذشته در نشستی خبری از قوه قضاییه ایران خواستند که به پرونده مهدی هاشمی در رابطه با قراردادهای استات اویل و کرسنت پترولیوم رسیدگی کند.

پرونده «استات اویل» ۱۰ سال پیش در آمریکا گشوده شد و در آن احتمال پرداخت رشوه از سوی این شرکت نروژی به شرکتی که رئیس آن آقای یزدان‌پناه بود به میان آمد.

با این حال وکیل مهدی هاشمی تاکید دارد که اتهام نقش داشتن مهدی هاشمی در این پرونده سیاسی است. اما احمد توکلی می‌گوید حکم ۱۲ صفحه‌ای دادگاه آمریکا درباره پرونده استات اویل گویای «مذاکرات مهدی هاشمی، نقش واسطه‌گری شرکت هورتن و رشوه‌های داده شده» است.

به گفته آقای توکلی، قرار بوده که مهدی هاشمی علاوه بر ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار یادشده، تا ۱۰ سال به طور سالیانه یک میلیون دلار دیگر دریافت کند و به این ترتیب مجموع رشوه‌های دریافتی او بالغ بر ۱۵ میلیون دلار می‌شد.

این نماینده مجلس در نهایت به قوه قضاییه ایران توصیه کرد که در پرونده مهدی هاشمی «فریب سیاسی‌کاری»‌ها را نخورد و عدالت را اجرا کند.

پیش از این وکیل مهدی هاشمی اعلام کرده بود که تحقیقات دادگاه درباره این پرونده هنوز ادامه دارد. پرونده فرزند آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق ایران در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران بررسی می‌شود.

XS
SM
MD
LG