لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

وزیر کشور ایران: پول مواد مخدر وارد حوزه سیاست شده‌است


عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر کشور ایران روز شنبه ۲ اسفند گفت که بخشی از پول‌های مربوط به قاچاق مواد مخدر «در حوزه سیاست وارد می‌شود و در قالب کمک در انتخابات و تصمیم‌سازی‌ها مصرف می‌شود.»

همچنین به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی تصریح کرد: «بخش عظیمی از فساد اخلاقی در کشور به موضوع ورود پول‌های کثیف به سیاست بازمی‌گردد.»

عبدالرضا رحمانی فضلی اضافه کرد: «به عنوان مثال وقتی نامزد شورای شهری دو میلیارد تومان خرج می‌کند و وقتی از او پرسیده می‌شود این پول را از کجا آوردی، می‌گویند دوستان کمک کرده‌اند، و باید پرسید این پول‌های کثیف و قاچاق به همانجا نفوذ کرده، براین اساس می‌گوییم این پول‌ها در همه جا نفوذ کرده و تأثیر خود را گذاشته‌است».

همزمان با این سخنان وزیر کشور ایران، اسماعیل احمدی، مقدم فرمانده نیروی انتظامی، درباره ورود «پول‌های کثیف به‌ویژه پول‌های حاصل از قاچاق مواد مخدر» به عرصه سیاست و انتخابات گفت که «هرچند در گذشته مواردی از این دست وجود داشته اما این مسئله در کشور ما موضوع حادی نیست».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی در عین حال تصریح کرد: «قاچاقچیان کالا و حتی واردکنندگان کالا به‌طور رسمی تلاش می‌کنند با نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، تصمیم‌ها را به‌نفع خود تغییر دهند».

آقای احمدی مقدم اضافه کرد: «در گذشته مواردی وجود داشت که متأسفانه چه قبل از انتخابات و چه بعد از آن پول‌هایی به‌نفع کسانی وارد می‌شد یا بعداً در این زمینه آلوده می‌شدند، البته به‌خلاف برخی کشورها که این پول‌ها در عرصه سیاست تعیین‌کننده‌است در کشور ما این‌گونه نیست».

گفته‌های کم‌سابقه وزیر کشور ایران درباره ورود پول‌های حاصل از قاچاق مواد مخدر به سیاست و انتخابات در ایران درحالی است که براساس قوانین ایران کاندیداهای انتخابات‌های مجلس، ریاست جمهوری و شورای شهر الزامی برای اعلام هزینه‌های انتخاباتی خود ندارند.

در همین حال در ماه‌های گذشته ادعای محمدرضا رحیمی، معاون اول سابق رئیس جمهوری ایران، درباره کمک یکی از متهمان پرونده مشهور به بیمه ایران، به نام جابر ابدالی به کاندیداهای انتخابات مجلس هشتم خبرساز شده‌است.

محمدرضا رحیمی روز پنجم آبان در نامه‌ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد نوشته بود که جابر ابدالی، از متهمان اختلاس از بیمه ایران، مجموعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان «به قریب ۱۷۰نفر از کاندیداهای مجلس هشتم پرداخت کرده‌است» که اسناد و کپی چک‌های صادره «در پرونده ثبت و ضبط است».

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه روز دوشنبه ۲۷ بهمن گفته بود که وجهی که آقای رحیمی مدعی است به نمایندگان مجلس پرداخت کرده «در لیست ارائه شده توسط خودش اختلاف فاحشی دارد و لیستی که اعلام کرد، رقمش بسیار پایین‌تر از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است».

وزیر کشور روز شنبه در بخشی دیگری از سخنان خود گفت که پول‌های حاصل از قاچاق مواد مخدر «در صادرات و واردات غیرقانونی» نیز وارد می‌شود.

آقای رحمانی فضلی اضافه کرد: «اگر بزرگ‌ترین فیلسوف اقتصادی دنیا نیز بیاید، با وجود قاچاق و مواد مخدر نمی‌تواند اقتصاد کشور را کنترل کند.»

وی با اشاره به دستگیری باندی که طی دو سال دو هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته، افزود: «اگر چنین گردش مالی وارد چرخه اقتصادی شود، اثرات منفی زیادی دربر خواهد داشت، زیرا اگر گردش مالی کشور را در سال در حوزه مصرف حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان و معادل ترانزیت آن را ۲۰ هزار میلیارد تومان بدانیم، دو سوم بودجه عمرانی کشور را شامل می‌شود.»

آقای رحمانی فضلی پیش از این نیز از «گردش ۱۰ هزار میلیارد تومانی قاچاق مواد مخدر در ایران» خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG