لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

جلسه اضطراری دولت اسرائیل: تفاهم اتمی «بقای اسرائیل را به خطر می‌اندازد»


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ضمن ابراز ناخشنودی عمیق از «تفاهم» هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، روز جمعه، چهاردهم فروردین، با کابینه خود نشست اضطراری برگزار کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخل اسرائیل، آقای نتانیاهو در این نشست وزیران مرتبط با امور امنیتی، روسای سازمان‌های اطلاعاتی و رئیس ستاد ارتش این کشور را در جریان دیدگاه خود در ارتباط با این توافق قرار داد.

نتانیاهو در آخرین ساعات روز پنج‌شنبه، ۱۳ فروردین، نیز در گفت‌وگویی تلفنی با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، به او گفت که این توافق «حیات و بقای اسرائیل را سخت به خطر می‌اندازد».

در تماس تلفنی که از سوی اوباما با نتانیاهو صورت گرفت، نخست وزیر اسرائیل به رئیس جمهوری آمریکا گفت که توافق به دست آمده «به برنامه هسته‌ای ایران مشروعیت داده؛ اقتصاد ایران را بهبود می‌بخشد؛ تجاوزگری و حمایت ایران از تروریسم را در خاورمیانه و ورای آن افزایش می‌دهد».

آقای نتانیاهو در حالی این سخنان را بیان کرده است که دقایقی پیش از آن، باراک اوباما توافق لوزان را «تاریخی» نامیده و از مخالفان آن پرسیده بود چه جایگزین بهتری برای آن وجود دارد و آیا جنگ می‌توانست گزینه بهتری باشد؟

هرچند آقای اوباما در سخنان خود در کاخ سفید اشاره مستقیمی به اسرائیل نکرد، دولت نتانیاهو به عنوان سرسخت‌ترین مخالف توافق اتمی ایران و قدرت‌ها به تصویر کشیده شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های بین‌المللی، رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو به او گفت که با وجود توافق لوزان «از نگرانی آمریکا از حمایت ایران از تروریسم و تهدید اسرائیل از سوی ایران کم نشده است».

بنیامین نتانیاهو نیز به اوباما پاسخ داده است که «جایگزین توافق با ایران، نشان دادن قاطعیت در برابر این کشور و افزایش فشارها بر آن بوده و تا رسیدن به توافق نهایی نیز این روند باید ادامه یابد».

در همین حال یک مقام ارشد اسرائیلی نیز که خبرگزاری فرانسه به نام او اشاره نکرد تنها لحظاتی پس از انتشار جزئیات توافق لوزان آن را «اشتباه تاریخی» نامیده و گفت که «جهان از این پس بسیار بیشتر از امروز در معرض خطر خواهد بود».

یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل، نیز در واکنش به این توافق گفت که دولت اسرائیل آن را «به دور از واقعیت» می‌داند و لذا به فشارهای خود ادامه می‌دهد تا توافق نهایی که قرار است تا سه ماه دیگر امضا شود به این بدی نباشد.

آقای اشتاینیتز روز پنج‌شنبه همچنین گفته بود که «دولت اسرائیل از هر چه که در توان دارد برای جلوگیری از رسیدن ایران و قدرت‌های جهانی به توافق استفاده می‌کند»، اما دستیابی به توافق لوزان، اسرائیل را تا حد زیادی ناکام گذاشت.

تساخی هانگبی، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل، نیز روز جمعه، ۱۴ فروردین، به رادیو اسرائیل گفت که قدرت‌های جهانی «برای رسیدن به توافق با ایران التهاب زیاد نشان می‌دادند و ایران توانست نظرات خود را به طرف مقابل دیکته کند».

در همین حال، اسرائیل امیدوار است از طریق کنگره آمریکا فشارهای خود را بر کاخ سفید در ارتباط با ایران افزایش دهد؛ در جریان سفر روزهای گذشته جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به بیت‌المقدس، نتانیاهو با او در این باره گفت‌وگو کرده بود.

جان بینر نیز پنج‌شنبه شب در نخستین واکنش خود به توافق لوزان گفت که «کنگره باید مفاد این توافق را دقیقاً بررسی کند» و نیز افزود: «جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکا به فشار به کاخ سفید ادامه می‌دهند تا جزئیات توافق را روشن‌تر کرده و به پرسش‌های اساسی باقی‌مانده پاسخ بدهد».

آقای بینر که در روزهای گذشته با نتانیاهو و نیز با موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، دیدار کرده بود، همچنین گفت که باراک اوباما از هدف‌های قبلی که خود در مورد برنامه اتمی ایران تعیین کرده بود، «عدول» کرده است.

از سوی دیگر سازمان «ایپک»، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، نیز که قدرتمندترین لابی اسرائیل در آمریکا محسوب می‌شود در بیانیه خود در این باره گفت که توافق لوزان «ایران را کشوری در آستانه مبدل شدن به یک قدرت اتمی باقی می‌گذارد».

در صحنه سیاست داخلی اسرائیل، اسحاق هرتسوگ، رهبر «جبهه صهیونیستی» که در پی شکست در انتخابات اخیر به نظر می‌رسد به‌زودی به اپوزیسیون این کشور مبدل شود، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای گفت که دولت اسرائیل باید ضمن همکاری تنگاتنگ با آمریکا تلاش کند تا توافق نهایی آتی میان ایران و قدرت‌ها خطرات برنامه اتمی ایران را برطرف کند.

XS
SM
MD
LG