لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

گزارش‌ها از غارت در تکریت؛ شبه‌نظامیان شیعه از شهر خارج می شوند


درپی انتشار گزارش هايی در خصوص دزدی و غارت گسترده ساختمان های دولتی و اموال شهروندان در تکريت، مقام های محلی روز شنبه ۱۵ فروردين گفته اند، نيروهای شبه نظاميان شيعه عراقی درحال خروج از اين شهر و استقرار در حاشيه شهر هستند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، احمد الکريم، رييس شورای تکريت و استان صلاح الدين عراق گفته است:«از امروز بعداز ظهر نيروهای (شبه نظامی) در حال خروج از شهر و استقرار درمناطق بيرون از شهر هستند.»

وی اضافه کرده است:«غارت و دزدی اموال شهروندان متوقف شده است و اوضاع امروز در تکریت بهتر شده است.»

تصمیم برای خروج نيروهای شبه نظامی شيعه مورد حمايت ايران که در تصرف شهر تکريت نقش داشته اند از اين شهر پس از مذاکرات مقام استان صلاح الدين و حيدر العبادی، نخست وزير عراق، اتخاذ شده است.

تکريت زادگاه صدام حسين، ديکتاتور سابق عراق است و نيروهای دولتی به همراه شبه نظاميان شيعه توانستند اين شهر را روز چهارشنبه از کنترل نيروهای گروه خلافت اسلامی موسوم به داعش خارج کنند.

پيشتر گزارش هایی منتشر شده بود مبنی بر این که نيروهای شبه نظامی شيعه روز چهارشنبه به غارت مغازه‌ها در مرکز شهر تکريت پرداخته‌اند.

درشماری از اين گزارش ها آمده بود که اين شبه نظاميان شيعه اقدام به آتش زدن خانه‌های شهروندان سنی در تکريت کرده اند.

فرماندهان اين نيروهای شبه نظامی شيعه ضمن تکذيب اين گزارش‌ها، مدعی هستند که اين خانه ها توسط خود نيروهای حکومت اسلامی پيش از فرار به آتش کشيده شده است.

به گفته اين فرماندهان آتش زدن خانه ها همچنين تاکتيکی برای کارگذاری بمب های انفجاری است.

نيروهای ارتش عراق به همراهی نيروهای داوطلب هفته گذشته موفق شدند که کنترل شهر تکريت را از نيروهای خلافت اسلامی پس بگيرند.

نيروهای حکومتی همچنين در ماه گذشته در چندين نوبت موفق شدند قسمت هايی از استان صلاح الدين را نيز بازپس بگيرند. بخش های مهمی از اين استان از تابستان سال گذشته در کنترل نيروهای گروه خلافت اسلامی بوده است.

در همين حال يکی از مقامات ارتش آمريکا در خصوص گزارش های منتشر شده از نقض حقوق بشر در جريان عمليات تکريت که عمدتا سنی ها ساکن آن هستند، اعلام کرد که هنوز صحت و سقم اين گزارش ها مشخص نيست.

درهمین حال، عفو بين‌الملل روز پنج‌شنبه، ۱۳ فروردين، اعلام کرده بود که گزارش‌ها از نقض حقوق بشر توسط نيروهای ارتش عراق و شبه نظاميان متفق آنها در عمليات بازپس‌گيری شهر تکريت از نيروهای داعش را بررسی می‌کند.

XS
SM
MD
LG