لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

کاهش نرخ تورم با «طعم تلخ»


رادیو فردا- به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم کشور در فروردین ماه سال جاری به ۱۴.۵ درصد کاهش یافت. رضا ولی‌زاده از فریدون خاوند، اقتصاددان مقیم پاریس می‌پرسد آیا وعده دولت حسن روحانی در زمینه کاهش نرخ تورم عملی شده؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:44 0:00
لینک مستقیم


فریدون خاوند: در زمینه کاهش نرخ تورم می‌توان وعده دولت یازدهم را تا اینجا تحقق‌یافته تلقی کرد.

نرخ تورم بر پایه محاسبه مرکز آمار از بالای ۳۰ درصد در فروردین سال گذشته به ۱۴.۵ درصد در فروردین سال جاری رسیده و این کاهشی است قابل توجه.

البته کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست. منظور این است که فروردین سال پیش آهنگ سالانه رشد قیمت‌ها بیش از ۳۰ درصد بود، امروز ۱۴.۵ درصد شده که همچنان یکی از بالاترین نرخ تورم‌ها در دنیا است؛ ولی در مقایسه با وضعیتی که در زمان دولت سابق به وجود آمده بود، یک دستاورد است.

البته این دستاورد طعم تلخی هم دارد، چون با تداوم رکود همراه است. این درست است که اقتصاد کشور نرخ رشد منفی را پشت سر گذاشته، ولی نرخ رشدهایی که اعلام شده، در حد دو تا سه درصد، برای یک اقتصاد در حال توسعه در سطح بسیار پایینی است. می‌بینیم که موتورهای محرکه اقتصاد کشور اعم از تولید و مصرف هنوز به کار نیفتاده‌اند، و شبح بیکاری بر کشور بیش از بیش سنگینی می‌کند.

در این شرایط تاثیر کاهش نرخ تورم در زندگی بخش بزرگی از مردم ایران چندان احساس نمی‌شود.

آیا می‌توان امیدوار بود که با تداوم روند فعلی، نرخ تورم ایران در آینده نزدیک تک‌رقمی بشود؟

موفقیت دولت یازدهم در زمینه کاهش نرخ تورم بر جای مانده از دوره محمود احمدی‌نژاد به دلیل انضباط مالی بهتر به دست آمده و همین طور به دلیل سیاست بانک مرکزی در راستای مدیریت بازار ارز.

این را هم باید در نظر گرفت که پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه گفت‌وگوهای هسته‌ای و به خصوص توافق موقتی ژنو در نوامبر ۲۰۱۳ در تثبیت نسبی نرخ ارز و در نتیجه کنترل تورم نقش مهمی داشت.

در عوض عوامل ریشه‌ای و بنیادی، که سرچشمه اصلی تورم در کشورند، هنوز دست‌نخورده باقی مانده‌اند. یکی از این عوامل دولت پروارشده و از نفس‌افتاده‌ای است که بخش بزرگی از منابع کشور را می‌بلعد، کسری بودجه بوجود می‌آورد و بالفطره تورم‌زا است.

دولت روحانی هنوز هیچ گام قاطعی در راه اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور بر نداشته.

سازمان‌های بین‌المللی آینده تورم را در ایران چگونه می‌بینند؟

ایران در آمار بین‌المللی تورم همچنان جایگاه بسیار نامساعدی دارد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش ماه آوریل خود نرخ تورم ایران را در سال ۲۰۱۵ ۱۶.۵ و در سال ۲۰۱۶ شانزده درصد پیش‌بینی می‌کند. حتی در سال ۲۰۲۰، به پیش‌بینی این سازمان، نرخ تورم ایران ۱۷ درصد باقی خواهد ماند.

البته برای کشوری مثل ایران، با این همه علامت سئوال، پیش‌بینی برای پنج سال بعد را نباید زیاد جدی گرفت.

XS
SM
MD
LG