لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

«جستجوی خانه‌به‌خانه» شبه‌نظامیان خلافت اسلامی در شهر رمادی


اعضای حکومت اسلامی در رمادی
اعضای حکومت اسلامی در رمادی

اعضای گروه خلافت اسلامی یک روز پس از تصرف کامل شهر رمادی، مرکز استان انبار، برای يافتن نيروهای ارتش و پليس عراق جستجوی خانه به خانه را در این شهر آغاز کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس روز دوشنبه ۲۸ ارديبهشت گزارش داد که نيروهای خلافت اسلامی يا داعش، جنازه قربانيان درگيری‌های اخير در اين شهر را به درون رود فرات می‌اندازند.

به گفته دولت عراق، در درگيری‌هايی که از روز جمعه برای تصرف شهر رمادی شدت گرفت، حدود ۵۰۰ سرباز و شهروند عراقی کشته شدند.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد، گفته که در روزهای اخير شش هزار و ۵۰۰ خانواده از شهر گريخته‌اند.

رمادی تقريبا ۸۵۰ هزار نفر جمعيت دارد و تصرف آن بزرگترين پيروزی برای داعش در ماه‌های اخير و بزرگترين شکست برای دولت حيدر العبادی، نخست وزير عراق است که شبه‌نظاميان شيعه را برای بازپس‌گيری اين شهر به يک پايگاه نظامی اطراف آن اعزام کرده است.

رويترز می‌گويد که حدود ۳۰۰۰ شبه‌نظامی شيعه روز دوشنبه به يک پايگاه نظامی نزديک اين شهر وارد شدند تا در عمليات آزادسازی مجدد آن مشارکت داشته باشند.

اما اين گزارش به نقل از شاهدان عينی و يک افسر نظامی گفته که نيروهای داعش با خودروهای جنگی به سمت اين پايگاه نظامی حرکت کرده‌اند.

مقام‌های ايالات متحده آمريکا نيز روز دوشنبه اعلام کردند که واشينگتن همراه با متحدانش در ائتلاف بين‌المللی، برای بازپس‌گيری شهر رمادی از دست گروه حکومت اسلامی به دولت عراق کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اريک شولتز، سخنگوی کاخ سفيد گفته است: «نمی‌توان منکر شد که اين {سقوط رمادی} يک شکست است اما نمی‌توان هم منکر شد که ما برای بازپس‌گيری رمادی به عراقی‌ها کمک می‌کنیم».

آقای شولتز افزوده که آمريکا اعتقاد دارد «نيروهای عراقی اين توان را دارند تا با پشتيبانی نيروهای ائتلاف، کنترل کامل رمادی را پس بگيرند».

آمريکا رهبری ائتلافی بين‌المللی که در سوريه و عراق به مواضع و نيروهای داعش حمله می‌کند، بر عهده دارد اما اين ائتلاف تاکنون از اعزام سرباز پياده به درگيری‌ها خودداری کرده است.

مقام‌های آمريکايی می‌گويند که باراک اوباما، ریيس جمهوری ايالات متحده فعلا تصميم به تغيير اين استراتژی ندارد.

XS
SM
MD
LG