لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

علم‌الهدی: اسطوره آزادیخواهی معرفی کردن خمينی، تحريف است


 احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد
احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، روز ۱۵ خرداد گفت، تحريف آيت‌الله روح‌الله خمينی، بینانگذار جمهوری اسلامی، اين است که وی به عنوان «اسطوره آزاديخواهی» معرفی شود.

موج انتقاد از آنچه که «تحريف» آيت‌الله خمينی خوانده شده، به دنبال اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در روز ۱۴ خرداد آغاز شد. آیت‌الله خامنه‌ای «تحريف» رفتار و گفتار بنيانگذار جمهوری اسلامی را «خطری بزرگ» و «منحرف کردن صراط مستقيم ملت ايران» توصيف کرد.

به دنبال اين اظهارات، موجی از اظهارات مشابه رهبر جمهوری اسلامی آغاز شده و شماری از چهره‌های اصولگرا و ائمه جمعه در نقاط مختلف ايران عليه چنين رويکردی موضعگيری کرده‌اند.

در همين زمينه، احمد علم الهدی در نمازجمعه مشهد گفته است: «تحريف امام [خمينی] به اين است که امام يک اسطوره آزادیخواه تاريخی معرفی شود و افراد هرگونه که می‌خواهند امام [خمينی] را تفسير کنند».

به گزارش «تسنيم»، امام جمعه مشهد اضافه کرده است: «اين تحريف از دو جهت صورت می‌گيرد: يک خطر تحريف از سوی افرادی که امام [خمينی] را نديده‌اند و تحريف دوم که عمده مطلب مقام معظم رهبری از اين ناحيه بود اين است که افرادی که قبلاً با امام [خمينی] رابطه داشتند و از انقلاب و تداوم راه امام و انقلاب خسته شدند بيايند و هرچه به نظر خودشان است به‌عنوان امام به ذهن مردم قالب کنند و اين تحريفی خطرناک است».

احمد علم الهدی در ادامه گفته است: «آقايی که روزی در خدمت امام بوده امروز بخواهد مصالح سياسی خود را به اسم امام قالب کند. اينها اگر خسته شده‌اند، فاصله بگيرند اما اين کار را نمی‌کنند زيرا قدرت‌ياب هستند و هرچه مطابق مطامع آنهاست به اسم امام قالب می‌کنند».

هرچند نه رهبر جمهوری اسلامی و نه امام جمعه مشهد اسمی از «تحريف کننده» آيت‌الله خمينی به ميان نياورده‌اند، اما به نظر می‌رسد اين انتقادها متوجه اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت، باشد که روز ۱۳ خرداد امسال با تجليل از آيت‌االله خمينی او را «مروج رحمانيت اسلام» خواند و مدعی شد که انديشه خشونت در فعاليت‌های بنيانگذار جمهوری اسلامی جايی نداشته است.

اظهارات آقای هاشمی در نشستی با عنوان «جهان عاری از خشونت در انديشه امام خمينی» بيان شده، نشستی که در آستانه بيست‌وششمين سالگرد درگذشت آقای خمينی برگزار شد.

آقای رفسنجانی که خود از چهره‌های نزديک به آيت‌الله خمينی محسوب می‌شد، در اين نشست اظهار داشت: «انقلابی که امام [آيت‌الله خمينی] طراحی و رهبری کرد، عاری از هرگونه خشونت بود و هيچ‌گاه در برنامه‌ريزی ايشان فعاليت‌های خشن وجود نداشت».

«خمينی قابل تحريف نيست»

در همين زمينه، محمد امامی کاشانی، امام جمعه موقت تهران، نيز با انتقاد از تحريف رفتار و عملکرد بنيانگذار جمهوری اسلامی با اشاره به اينکه «نبايد امام خمينی را تحريف کرد»، گفت: «تحريف در مفاهيم است نه در عمل، سيره عملی امام خمينی قابل تحريف نيست، رفتار ايشان با دشمن در عمل مشخص بود و نمی‌شود رفتار ايشان و عملکردشان را تحريف کرد و جای تحريف ندارد».

سيد محمد سعيدی، امام جمعه قم، نيز گفته است: «امروز بر همه تکليف است که از نهضت امام خمينی که بر محور اسلام، ولايت فقيه و مردم شکل گرفته، پاسداری کنند و نگذارند سکولارها و متحجران که هر دو، لبه يک قيچی هستند، شخصيت امام خمينی را تحريف کنند».

در همين حال، مصطفی علما، امام جمعه کرمانشاه نيز از آنچه که «تحريف» آيت‌الله خمينی خوانده انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، امام جمعه کرمانشاه با اشاره به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی گفت: «مکتب فکری و سياسی امام راحل قابل تحريف نيست و نظرات و محکمات ايشان نقشه راه برای دولت و ملت اسلامی است».

شمار ديگری از ائمه جمعه مناطق مختلف ايران روز ۱۵ خرداد با حمايت از اظهارات رهبر ايران از «تحريف» رفتار و عملکرد آيت‌الله خمينی انتقاد کردند.

XS
SM
MD
LG