لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

ادامه تحصن «غیرقانونی» اعتراض به توافق اتمی در مقابل مجلس


در حالی که خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا از صدور «حکم قضایی» و همچنین درخواست دفتر رهبر جمهوری اسلامی برای پایان دادن به تحصن اعتراض به توافق اتمی در مقابل مجلس خبر داده‌اند، این تحصن هم‌چنان ادامه دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روزشنبه، ۱۱ مهر، به نقل از «یک منبع آگاه در مجلس» که نام او ذکر نشده خبر داد که«حکم قضایی» برای برخورد با «تحصن غیر قانونی» در مقابل مجلس صادر شده، اما تاکنون نیروی انتظامی برخوردی با این افراد نکرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این «منبع آگاه» با تاکید بر این که تاکنون سابقه نداشته که افرادی مقابل مجلس چادر بزنند افزود: «اگر در مقابل مجلس ماشینی پارک شود بلافاصله آن خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود، ولی اکنون ۵۰ چادر جلو مجلس پهن کردند و علاوه بر مسدود کردن راه عبور و مرور مردم باعث ترافیک شده‌اند.»

از روز دوشنبه، ششم مهرماه، «تحصنی» در مقابل مجلس ایران با عنوان «غیرت، رد برجام» در اعتراض به توافق اتمی وین آغاز و وب‌سایتی به نام «سایت مرجع جامع حراست از دستاوردهای هسته‌ای» برای پوشش اخبار آن ایجاد شده است.

در حالی که فرمانداری تهران این تحصن را «غیر قانونی» خوانده است، حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، و تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله حمید رسایی، مهدی کوچک‌زاده، مسعود میرکاظمی، جواد کریمی قدوسی، عبدالرضا مصری، نصرالله پژمانفر و حسن کامران در جمع تحصن‌کنندگان حاضر شده و سخنرانی یا با آنان گفت‌و‌گو کرده‌اند.

این در حالی است که رئیس پلیس تهران بزرگ ظهر روز شنبه با حضور در جمع تجمع‌کنندگان اعلام کرد که نظر رهبر جمهوری اسلامی «پایان یافتن این اجتماع است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران، در تماس تلفنی با «یکی از اعضای اصلی دفتر» رهبر جمهوری اسلامی از او خواسته است تا نظر آیت‌الله خامنه‌ای را به «سران اجتماع‌کننده» اعلام کند.

بر اساس این گزارش، عمار عمارلو که تحصن در مقابل مجلس پس از تحصن او و خانواده‌اش در این مکان شکل گرفته پس از صحبت با این «عضو ارشد» دفتر رهبر جمهوری اسلامی گفت: «مخالفت با اجتماع نظر دفتر رهبر انقلاب اعلام شده، نه نظر شخص ایشان، پس بنابراین ما همچنان به اجتماع اعتراض‌آمیز خود ادامه می‌دهیم.»

خبرگزاری ایرنا به نقل از «برخی از شاهدان» اعلام کرد که رئیس پلیس تهران بزرگ تهدید کرده است در صورت پایان نیافتن این اجتماع «با شدت عمل اقدام خواهد شد».

شرکت‌کنندگان در تحصن مجلس خواستار رد توافق اتمی وین در مجلس شده‌اند.

گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام و همچنین «طرح دوفوریتی الزام دولت به حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران در برجام» در دستور کار جلسه علنی مجلس در هفته آینده است.

در همین حال ابراهیم کارخانه‌ای، عضو کمیسیون برجام مجلس، روز شنبه وعده داد که گزارش این کمیسیون در جلسه علنی روز یک‌شنبه مجلس قرائت می‌شود.

وی در عین حال گفت که «دو نوع تفکر» میان اعضای کمیسیون برجام وجود دارد که «تلاش می‌شود بین این دو نگاه تفاهم برقرار شود».

اختلاف نمایندگان مجلس درباره توافق اتمی وین در حالی است که آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم، در پیامی با اشاره به تماس‌ها و تلفن‌های «زیاد» مردم، به نمایندگان مجلس توصیه کرد که بررسی توافق اتمی وین را «بیش از این معطل نکنند، آن را تمام کنند».

وی در پیام خود با اشاره به وضعیت کشورهای عراق، سوریه و یمن نوشت: «کشور ما یک جزیره امن و امان است که در وسط یک دریای طوفانی واقع شده است... کاری نکنیم که با اختلافات داخلی این جزیره امن را ناامن کنیم.»

این مرجع تقلید تاکید کرد: «مردم بسیار نگرانند، سزاوار است این عزیزان در فکر برنامه‌های مهم بعدی باشند، ممکن است در برجام بعضی نقاط ضعف باشد که... باید به فکر تدبیر و تفسیر صحیح آن باشند».

پیش از این برخی از نمایندگان مجلس از ارائه طرح‌هایی برای «جبران کاستی»های توافق اتمی وین و «پذیرش مشروط» این توافق خبر داده‌اند.

با این حال برخی از چهره‌های اصولگرا از جمله حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، ابراز امیدواری کرده است که مجلس توافق اتمی وین را «یک‌جا رد کند».

XS
SM
MD
LG