لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

وزیر خارجه ایران در نشست وین درباره سوریه شرکت می‌کند


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ششم آبان‌ماه، اعلام کرد که محمدجواد ظریف به اتفاق چند تن از معاونانش در این وزارتخانه و در کنار همتایان روس و آمریکایی خود در نشست وین درباره سوریه شرکت می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، گفت که آقای ظریف به اتفاق حسین امیرعبداللهیان، عباس عراقچی و مجید تخت روانچی در نشست یک‌روزه تعیین سرنوشت سوریه در پایتخت اتریش شرکت می‌کند.

با شرکت در این نشست در هفته جاری، این نخستین حضور جمهوری اسلامی در نشستی بین‌المللی درباره سوریه خواهد بود.

پیشتر در حالی که مقامات آمریکایی از دعوت از ایران برای نشست سوریه در وین خبر داده بودند، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌های همتای آمریکایی خود مبنی بر نقش ایران در بحران سوریه را «کاملا مردود»، «تکراری»، «خلاف واقعیت‌های جاری» و «فرافکنی ریشه‌های مشکلات منطقه» خواند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، شامگاه سه‌شنبه، پنجم آبان، تاکید کرد که ایران برای ایفای نقش در منطقه «بر اساس مسئولیت‌های خود و منافع منطقه عمل می‌کند و اجازه نمی‌دهد کسی برای ایران تعیین تکلیف کند».

یک روز پیشتر جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در روز دوشنبه، چهارم آبان، از نقش ایران در بحران سوریه به‌ویژه حمایت از بشار اسد و حزب‌الله لبنان انتقاد کرده و گفته بود که «همه آنها در این فرایند سهم دارند».

با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران مشکلات «جدی و واقعی» بحران سوریه را ناشی از «مداخله نظامی و سیاست‌های دوگانه آمریکا و متحدان آن کشور و استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی» دانست.

وی اضافه کرد: «جالب است آمریکا با همراهی کشورهای مختلف همچون عربستان و دیگران که القاعده و طالبان و جبهه النصره و داعش و سایر گروه‌های تروریستی را ایجاد کرده‌اند و بالاترین میزان حمایت از تروریسم را نیز در پرونده خود دارند، جبهه ضد تروریسم تشکیل داده است.»

گفته‌های خانم افخم در حالی بیان می‌شود که مقام‌های آمریکایی روز سه‌شنبه از دعوت از ایران برای شرکت در گفت‌وگوهای بین‌المللی در مورد آینده سوریه خبر دادند.

در همین زمینه یک مقام منطقه‌ای که نام او ذکر نشده نیز روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفته بود که در نشست بین‌المللی آینده سوریه در روز پنج‌شنبه قرار است از طرف ایران حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه، شرکت کند.

وی افزوده بود که حضور محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در این نشست هنوز مشخص نیست.

آمریکا، روسیه، ترکیه و عربستان سعودی هفته گذشته نشستی چهارجانبه در خصوص جنگ در سوریه در وین، پایتخت اتریش، برگزار کردند.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پس از برگزاری این نشست سه بار با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی کرده‌اند.

بر اساس گزارش وزارت خارجه روسیه، وزرای خارجه دو کشور روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر تاکید کرده‌اند که «همه کشورهای اصلی در منطقه» باید در فرایند حل بحران سوریه مشارکت داشته باشند.

دعوت از ایران برای شرکت در گفت‌وگوها درباره سوریه در حالی است که، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، واشینگتن در مورد این تصمیم، چندین روز مذاکره پشت صحنه با عربستان سعودی، روسیه و چند کشور دیگر داشته است.

ایران و عربستان سعودی علاوه بر سوریه درباره یمن و بحرین نیز اختلاف نظر جدی دارند. ایران به حمایت از شورشیان شیعه حوثی در یمن متهم و مخالف مداخله نظامی عربستان در این کشور است.

XS
SM
MD
LG