لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

تذکر به وزارت ارتباطات: تلگرام محتوای مجرمانه را حذف نکند ‌فیلتر می‌شود


کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی در ایران در مصوبه‌ای به وزارت ارتباطات هشدار داد که اگر پیام‌رسان تلگرام «ظرف مدت محدودی» اقدامات «لازم» برای حذف «محتوای مجرمانه» و خلاف «مقررات جمهوری اسلامی» را انجام ندهد فیلتر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عبدالصمد خرمشاهی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی، خبر داد که این کارگروه در جلسه روز چهارشنبه، ۲۷ آبان‌ماه، خود موضوع فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام را بررسی کرده است.

به گفته آقای خرمشاهی، بر اساس مصوبه این کارگروه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شده است که اگر پیام‌رسان تلگرام «ظرف مدت محدودی اقدامات لازم را در خصوص حذف محتوای مجرمانه و رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی» انجام ندهد، این شبکه را فیلتر کند.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی اشاره‌ای به جزئیات، به گفته او، «محتوای مجرمانه» پیام‌رسان تلگرام نکرده است.

با وجود این مصوبه، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز چهارشنبه گفت که «فکر نمی‌کنم این شبکه فیلتر شود».

وی تاکید کرد که بحث فیلترینگ شبکه تلگرام «تبلیغاتی» شده است.

به گفته آقای واعظی، مدیران تلگرام در پاسخ به درخواست‌های وزارت ارتباطات ایران اعلام کرده‌اند که این پیام‌رسان «یک کارمند مخصوص ایران» را به کار گرفته و تلاش خواهد کرد «از انتشار موضوعات نامناسب و خارج از شئونات اخلاقی» ممانعت کند.

وزیر ارتباطات پیش از این نیز اعلام کرده بود که پیام‌رسان تلگرام در صورت رعایت «خطوط قرمز» و مسدود کردن «کانال‌های مستهجن» مانعی برای فعالیت در ایران نخواهد داشت.

با این حال عبدالصمد خرمشاهی پیش از این درباره فیلترینگ این پیام‌رسان گفته بود: «آن چه که باعث مطرح ‌شدن موضوع مسدودسازی برخی از شبکه‌های اجتماعی خارجی در کارگروه شده این است که بسیاری از این شبکه‌ها به‌ وسیله صهیونیست‌ها اداره می‌شوند و به‌ هیچ ‌وجه از قوانین و مقررات کشور تبعیت نمی‌کنند.»

در همین حال روح‌الله مومن‌نسب، معاون رسانه‌های نوین مرکز فضای مجازی بسیج، در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که موسس تلگرام «دوست» بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بوده و «دفتر» کار او نیز در اسرائیل است.

وی بدون اشاره به منبع آماری مشخص تاکید کرده بود که «۷۵ درصد» از کاربران تلگرام ایرانی ‌هستند و سهم آلمان، انگلیس و اسرائیل از کاربران این پیام‌رسان «صفر» است.

وب‌سایت تابناک روز پنج‌شنبه در یادداشتی ضمن انتقاد از سخنان آقای مومن‌نسب اعلام کرد که طبق آخرین آمار، «تنها حدود ۴۵ درصد» از کل ترافیک انتقالی با سرور تلگرام از مسیر ایران، ۱۷ درصد از ایالات متحده، شش درصد از روسیه، سه درصد از انگلستان و در حدود سه درصد نیز از آلمان بوده است.

XS
SM
MD
LG