لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۴

جبهه مشارکت: با تغییر فضای سیاسی، فعالیت خود را از سر می‌گیریم


اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت در سال ۱۳۸۰
اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت در سال ۱۳۸۰

جبهه مشارکت ایران اسلامی، از احزاب اصلاح طلب، در بیانیه‌ای تصریح کرده است که انحلال این حزب توسط دادگاه انقلاب غیر قانونی بوده و این حزب امیدوار است با تغییر فضای سیاسی کشور و طی روند قانونی، فعالیت‌های خود را از سر بگیرد.

در این بیانیه که جمعه ششم آذرماه در «نوروز»، وب سایت نزدیک به جبهه مشارکت منتشر شده، آمده است، به رغم روی کار آمدن دولت حسن روحانی همچنان هزینه فعالیت سیاسی در ایران سنگین است.

در این بیانیه با اشاره به گزارش‌ها در خصوص حکم انحلال جبهه مشارکت توسط دادگاه انقلاب در سال های گذشته، آمده است: در حالی بحث انحلال جبهه مشارکت توسط دادگاه انقلاب نیز مطرح شده که «تاکنون بر مسئولان و اعضای جبهه چگونگی روند دادرسی پوشیده مانده است چراکه هیچگونه اطلاع و حق دفاعی برخلاف صراحت اصل ١۶٨ قانون اساسی و قانون احزاب به مسئولان جبهه در این باره داده» نشده است.

جبهه مشارکت تاکید کرده است: «از این رو مسئولان جبهه هنوز امیدوارند با تغییر فضای سیاسی و طی روند قانونی این حزب بتواند فعالیت‌هایش را از سر گیرد و همچون گذشته در عرصه سیاسی کشور به ایفای وظیفه و نقش بپردازد.»

به دنبال اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در تهران و شماری از شهرهای ایران تعداد زیادی از اعضای رده بالای جبهه مشارکت و مجاهدین انقلاب، دو حزب عمده اصلاح‌طلب، بازداشت شدند.

در دادگاه‌های موسوم به کودتای مخملی، که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸برگزار شد، دادستان تهران با اعلام جرم علیه حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، خواستار انحلال این دو حزب شده بود. در ‌‌نهایت دادستان کل کشور اعلام کرد که دادگاه انقلاب به در خواست کمیسیون ۱۰ احزاب این دو حزب را منحل کرده و دیگر حق فعالیت سیاسی ندارند.

هزینه فعالیت سیاسی همچنان بالا است

در بخش دیگری از بیانیه جبهه مشارکت آمده است: «به رغم تغییر دولت اقتدارگرا و بر سرکارآمدن دولت روحانی ملقب به» دولت تدبیر و امید» هنوز سه نفر عضو ارشد و جوان جبهه در زندان ظلم بسر می‌برند و امنیت فعالیت‌های سیاسی همچنان خدشه دار مانده و هزینه‌های سنگینی مترتب برانجام کار سیاسی است.»

مصطفی تاج‌زاده، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت؛‌محمدحسین نعیمی‌پور
عضو کمیسیون برنامه جبهه مشارکت و حسین نورانی‌نژاد، مسئول کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت،همچنان در زندان به سر می برند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی در سال ۱۳۷۷ یکسال پس از پیروزی محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری تاسیس شد. این حزب در انتخابات مجلس ششم پیروزی چشمگیری را به دست اورد.

XS
SM
MD
LG