لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

وال‌استریت‌جورنال: آمریکا تحریم‌هایی را به خاطر برنامه موشکی ایران آماده می‌کند


آزمایش موشک عماد در مرکز توجه قرار گرفته است
آزمایش موشک عماد در مرکز توجه قرار گرفته است

روزنامه وال‌استریت جورنال می‌گوید آمریکا در حال تهیه تحریم‌های تازه‌ای علیه افراد و شرکت‌هایی در ایران، هنگ‌کنگ و امارات متحده عربی، به خاطر «نقش» آنها در «توسعه برنامه موشک‌های بالستیک» ایران است.

در صورتی‌که گزارش نهم دی ماه این روزنامه آمریکایی تائید شود، این نخستین بار از زمان توافق اتمی ۲۳ تیر ماه است، که واشینگتن به سوی تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران گام بر می‌دارد.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال از قول مقام‌های رسمی ایالات متحده که نامی از آنها نبرده، می‌گوید این تحریم‌ها نزدیک به ۱۰ شرکت و فرد را در ایران، هنگ‌کنگ و امارات متحده عربی هدف قرار می‌دهد. اتهام این افراد، ایفای نقش در توسعه برنامه موشکی ایران عنوان شده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش وال‌استریت‌جورنال را بازتاب داده و شمار افراد حقیقی و حقوقی در فهرست تحریم‌های احتمالی را ۱۲ مورد عنوان کرده است. در این فهرست دست‌کم «پنج مقام رسمی ایران» در «وزارت دفاع و سازمان‌های تابعه» نیز حضور دارند.

گزارش تازه پس از آن منتشر می‌شود که ایران از آزمایش موشک تازه‌ای به نام «عماد» خبر داد.

اندکی پس از آن تیمی از ناظران تحریم‌های ایران در سازمان ملل متحد، گفتند آزمایش «عماد» یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.

وزیر خارجه ایران پیشتر تاکید کرده بود، برای تهران قطعنامه‌های پیش از قطعنامه ۲۲۳۱ «فاقد اعتبار» هستند. اشاره او به قطعنامه ۲۲۳۱، قطعنامه‌ای بود که پس از توافق اتمی در شورای امنیت صادر شد. البته در آن قطعنامه نیز از ایران خواسته شده به فعالیت‌هایی که به موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای مربوط می‌شود، دست نزند. اما وزارت دفاع ایران گفته است موشک آزمایش‌شده «کاملا متعارف» است.

آزمایش «عماد» موجی از انتقادها را در ایالات متحده ایجاد کرد و فشارها بر دولت آن کشور برای دست زدن به اقدامات علیه تهران را افزایش داد. گروه بزرگی از سناتورهای جمهوری‌خواه و حتی برخی سناتورهای دمکرات آمریکا، خواستار حفظ تحریم‌های مستقیم علیه تهران شده‌اند. برخی از آنها گفته‌اند اگر شورای امنیت سازمان ملل دست به اقدامی نزند، واشینگتن باید راسا تحریم‌‌های تازه‌ای را وضع کند.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال می‌گوید وضع تحریم‌های تازه ممکن است واکنش آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را در پی داشته باشد؛ «مقام‌های رسمی ایران طی ماه‌های گذشته به کاخ سفید هشدار داده‌اند که تحریم‌های مالی از منظر رهبر جمهوری اسلامی به معنی نقض توافق اتمی‌ست».

از سوی دیگر منتقدان دولت در آمریکا نیز می‌گویند تحریم‌های احتمالی جدید در مقایسه با تحریم‌هایی که برداشته خواهد شد، جزئی و ناچیز است. البته آنها نیز پذیرفته‌اند، تحریم‌های احتمالی تازه می‌تواند بر وضعیت سیاست داخلی ایران و انتخابات پیش‌رو در اسفند ماه تاثیر بگذارد. به ویژه که دولت ایران نیز به خاطر توافق ۲۳ تیر ماه، مخالفانی سرسخت در میان اصولگرایان تندرو دارد.

مقام‌های ارشد ایالات متحده به وال‌استریت‌جورنال گفته‌اند وزارت دارایی آن کشور، این حق را در توافق اتمی برای خود محفوظ داشته که شخصیت‌های دخیل در توسعه برنامه موشکی ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار دهد. این تحریم‌ها می‌تواند شامل یاری‌دهندگان به «تروریسم بین‌المللی» و ناقضان حقوق بشر نیز بشود. از نگاه مقام‌های ایالات متحده این فعالیت جدا از توافق اتمی هستند.

مقام‌های ایرانی هنوز واکنشی به گزارش وال‌استریت‌جورنال نشان نداده‌اند.

از زمان توافق اتمی میان تهران و شش قدرت جهانی، برخی تنش‌های تازه در روابط ایران و آمریکا به وجود آمده، که آزمایش موشکی عماد یکی از آنها است. مقام‌های آمریکایی به تازگی از «موشک‌پرانی آزمایشی» نیروی دریایی سپاه پاسداران در نزدیکی یک ناو هواپیمابر ایالات متحده نیز خبر داده و آن را «بسیار تحریک‌آمیز» توصیف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG