لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

کاروان کمک‌های انسان دوستانه وارد مضایا در سوریه شد


کاروان کمک های انساندوستانه در مسیر مضایا
کاروان کمک های انساندوستانه در مسیر مضایا

سازمان ملل متحد می گوید، کاروان های کمک های انساندوستانه روز دوشنبه ۲۱ دیماه وارد شهر و دو روستای محاصره شده مضایا، کفریا، و فوعه شدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه و نهادهای امداد رسان روز دوشنبه کمک‌های بشردوستانه که حداقل برای یک ماه کافی است به حومه مضایا، شهر تحت کنترل شورشیان در مرز سوریه و لبنان رسیده است. همزمان کاروان حامل این کمک‌ها به سمت دو روستای تحت محاصره در شمال این کشور به راه افتادند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ارسال این کمک‌های بشردوستانه زیر نظر و با حمایت سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد. گروهی از ساکنان مضایا به امید دریافت مواد غذایی و دارو که به شدت محتاج آن هستند، در ورودی اصلی این شهر تجمع کرده بودند.

این شهر در ۲۴ کیلومتری شمال غربی دمشق قرار دارد و چندین ماه در محاصره نیروهای دولتی و شبه نظامیان حزب الله لبنان بوده است. فعالان مخالف رژیم سوریه و نهادهای امداد می‌گویند طی هفته‌های اخیر چندین نفر بر اثر قحطی و گرسنگی در این شهر جان خود را از دست داده‌اند.

توافق در مورد این برنامه‌های بشر دوستانه هفته گذشته صورت گرفت و به نظر می‌رسد که از روز دوشنبه اجرای این عملیات آغاز شده است. عبدالرحمان عطار رییس هلال احمر سوریه گفت کاروان حامل این کمک‌ها اوایل بعداز ظهر دوشنبه به حومه شهر مضایا رسیده است.

کاروان مشابهی نیز به دو روستای شیعه نشین در استان ادلب رسیده که هر دو تحت محاصره گروههای شورشی مخالف رژیم سوریه هستند.

گروه حزب الله که در کنار نیروهای دولتی با مخالفان رژیم سوریه می‌جنگد در شبکه تلویزیونی خود المنار گزارش داد که قرار است به زودی چهل کامیون حامل کمک‌های بشر دوستانه به این دو روستا برسند و چهل کامیون دیگر نیز به سمت مضایا حرکت کرده‌اند.

وضعیت اسفبار مردم شهر مضایا مورد تازه استفاده دو طرف جنگ از روش تحمیل گرسنگی به ساکنان مناطق تحت محاصره است. پخش تصاویر ساکنان گرسنه و بیمار و انتشار گزارش‌های مربوط به مرگ مردم بر اثر قحطی طی روزهای اخیر وضعیت اسفبار شهر مضایا را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برجسته کرده است.

پخش این تصاویر و گزارشهای تکان دهنده باعث شد که دو هفته قبل از شروع دور جدید مذاکرات صلح در شهر ژنو، یک جنگ رسانه‌ای بین طرف‌های متخاصم به راه بیافتد.

برخی از حامیان رژیم سوریه این تصاویر را مسخره کرده و می‌گویند جعلی هستند. گروه دیگری مدعی‌اند که شورشیان از توزیع مواد غذایی بین مردم شهر مضایا جلوگیری می‌کنند.

سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید از آغاز ماه دسامبر تاکنون ۲۳ بیمار که در مراکز بهداشتی وابسته به این نهاد بستری بودند به خاطر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند. شش نفر از قربانیان نوزادان زیر سن یک سال و پنج نفر نیز افراد سالمند بوده‌اند.

جیکوب ال هیلو هماهنگ کننده فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در سوریه می‌گوید حداقل ۴۲ هزار نفر در شهر مضایا در خطر گرسنگی هستند.

شبکه تلویزیونی المنار در گزارشهای خود گروهی از مردم شهر مضایا از جمله زنان و کودکان را نشان داد که در ورودی این شهر منتظر از راه رسیدن کاروان حامل کمک‌های بشر دوستانه هستند. این افراد در مصاحبه‌های خود با این شبکه تلوزیونی شورشیان مسلط بر شهر را متهم کردند که کمک‌های بشردوستانه‌ای را که در ماه اکتبر به این شهر ارسال شده بود ضبط کرده و به قیمت گزاف به ساکنان می‌فروختند.

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرد که مواد غذایی لازم برای مصرف یک ماه ۴۰ هزار نفر ساکنان شهر مضایا را توسط یک کاروان از شهر دمشق ارسال کرده است.

روز دوشنبه خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داد راکتی که حدس زده می‌شود توسط شورشیان شلیک شده باشد به یک محله مسکونی در شهر حلب اصابت کرده و بر اثر ان سه کودک کشته شده و دو نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.

این خبرگزاری افزود که نیروهای دولتی سوریه یک عملیات تهاجمی گسترده در نواحی روستایی غرب این شهر را آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران در جریان دیدار خود از دمشق و در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوری خود باری دیگر بر حمایت ایران از حکومت سوریه تاکید کرد.

او گفت: «حکومت سوریه برای مبارزه با تروریسم از ما تقاضای کمک کرده است و ما در کنار پرزیدنت بشار اسد هستیم که از حمایت مردم کشور برخوردار است. به اعتقاد ما شرایط سوریه در جهت خوبی در حال پیشرفت است.»

XS
SM
MD
LG