لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

رئیس هلال احمر: تهران روی یک بمب ساعتی قرار دارد


امداد رسانی به تهران در زمین لرزه فرضی
امداد رسانی به تهران در زمین لرزه فرضی

امیرمحسن ضیائی، رئیس جمعیت هلال احمر تهران را شهری معرفی کرده که روی یک «بمب ساعتی» قرار دارد و گفته مردم این شهر «باید بدانند بالاخره زلزله در تهران اتفاق خواهد افتاد.»

به گزارش روز چهارشنبه هفتم بهمن‌ماه خبرگزاری «نسیم‌ آنلاین» ٬ آقای ضیائی در جلسه شورای معاونین هلال احمر هدف از این هشدار صریح را افزایش «تاب‌آوری» مردم و جامعه عنوان کرده است.

به گفته وی زمین‌لرزه شهر تهران را تهدید می‌کند و این مساله می‌تواند «بحران جدی برای کشور» باشد که باید برای مقابله با آن «ترس منطقی» داشت.

این مقام مسئول افزوده «تاب‌آوری یعنی برگشت به وضعیت اول و ایجاد یک جامعه ایمن و تاب‌آور که کاری هزینه‌بر، مستمر و زمان‌بر است» و با توجه بودجه هلال احمر٬ رسیدن به چنین وضعیتی «مشکل» است.

بسیاری از کار‌شناس در سال‌های اخیر بار‌ها از قطعی بودن وقوع زمین‌لرزه‌ای مهیب در شهر تهران سخن گفته و نسبت به موج آسیب‌ها و خسارات آن اعلام نگرانی کرده‌اند.

در تازه‌‌ترین این هشدار‌ها یوسف بزرگ‌نیا٬ رئیس مرکز پژوهش‌های زلزله‌شناسی دانشگاه برکلی وقوع این زمین‌لرزه را «حتمی» دانسته و گفته میلیون‌ها شهروند ساکن خانه‌های «ناایمن» در برابر این حادثه آسیب‌پذیرند.

وجود بافت‌های فرسوده در مناطق جنوبی تهران که جمعیت قابل توجهی را در خود جای داده‌اند یکی از عمده نگرانی‌های کار‌شناسان و مسئولان این شهر است.

انتشار گزارش‌هایی از وقوع چند زمین‌لرزه خفیف در تهران و مناطق اطراف آن در پنج ماه اخیر٬ بار دیگر بحث زلزله بزرگ تهران که زمانی برای آن تعیین نشده را زنده کرده است.

سال ۱۳۹۱ نیز بهرام عکاشه که از او به عنوان پدر علم زمین لرزه‌شناسی در ایران یاد می‌شود، گفته بود تهران «استعداد وقوع زمین لرزه‌ای هشت ریشتری را دارد.»

براساس گزارش‌ها سالانه ۱۰ هزار زمین لرزه در ایران ثبت می‌شود؛ یکی از مرگ‌بار‌ترین آن‌ها در سال ۱۳۸۲ در شهر کرمان روی داد که منجر به مرگ دست‌کم ۲۶ هزار نفر شد.

رئیس جمعیت هلال احمر هم با توجه به خسارت‌های احتمالی فراوان زمین‌لرزه تهران گفته «باید سطح توجه مردم به شکل منطقی و درست نسبت به حوادث و بحران‌های پیش رو افزایش یابد.»

XS
SM
MD
LG