لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

شمار تلفات انفجارها در زینبیه دمشق به «۷۱ کشته» افزایش یافت


نخستین انفجار روز یکشنبه در جنوب دمشق یک خودرو بمبگذاری شده در نزدیکی یک ایستگاه اتوبوس بود.
نخستین انفجار روز یکشنبه در جنوب دمشق یک خودرو بمبگذاری شده در نزدیکی یک ایستگاه اتوبوس بود.

گزارش‌ها حاکی است که تلفات انفجارهای روز یکشنبه در منطقه زینبیه در جنوب شهر دمشق به ۷۱ کشته افزایش یافته است. گروه حکومت اسلامی (داعش) مسئولیت این انفجارها را به عهده گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ناظران حقوق بشر سوریه» که مقر آن در لندن است، می‌گوید، دستکم پنج کودک در بین کشته‌شدگان این دو انفجار وجود دارند.

گروه ناظران حقوق بشر سوریه اضافه کرده که ابتدا یک خودرو بمبگذاری شده منفجر شده و هنگامی مردم به این محل انفجار نزدیک شدند، یک بمبگذار انتحاری خود را منفجر کرده است.

پیش از این رسانه های دولت سوریه گفته بودند که در سه انفجار روز یکشنبه دست کم ۵۰ نفر کشته و ۱۰۰ نفر زحمی شده‌اند.

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، می‌گوید نخستین انفجار یک خودرو بمبگذاری شده در نزدیکی یک ایستگاه اتوبوس بود.

سانا اضافه کرده که هنگامی که مردم در محل انفجار نخست جمع شده بودند، دو بمبگذار انتحاری خود را منفجر کردند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است که نمای بیرونی یک ساختمان شش طبقه مقابل انفجارهای روز یکشنبه به طور کلی تخریب شده است.

گروه خلافت اسلامی، داعش، در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده مسئولیت حملات روز یکشنبه جنوب دمشق را به عهده گرفته و گفته است، دو عضو این گروه دست به عملیات انتحاری زده‌اند.

در بیانیه گروه خلافت اسلامی آمده است: «دو سرباز خلافت در منطقه سیده زینب دست به عملیاتی شهادت‌طلبانه علیه کفار زدند که در آن تقریباً ۵۰ نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی کشته شدند».

واکنش ایران

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به انفجار های منطقه زینبیه دمشق،ضمن درخواست پایان دادن به سیاست ارسال سلاح و نیرو به داخل سوریه، این انفجارها را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:«گروه‌های تروریستی در صدد برهم زدن روند حل سیاسی بحران سوریه هستند».

منطقه زینبیه دمشق پیشتر نیز هدف حملات انتخاری قرار گرفته بود. در بهمن ماه سال گذشته در پی یک حمله انتخاری چهار نفر کشته و ۱۳ نفر دیگر هم زخمی شدند.

در‌‌ همان ماه اتوبوس حامل زائران شیعه لبنانی به این منطقه، مورد حمله گروه جبهه النصره قرار گرفت و دست‌کم ۹ نفر در این حمله جان باختند.

این انفجار‌ها در حالی صورت می‌گیرد که اصلی‌ترین گروه‌های مخالف بشار اسد و نمایندگان دولت سوریه برای مذاکرات صلح در ژنو به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG