لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

آمریکا: فروش جنگنده‌های روسی به ایران نقض تحریم‌های سازمان ملل است


مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

دولت باراک اوباما اعلام کرد که تصمیم روسیه برای فروش جت‌های جنگی به ایران به معنای نقض تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران خواهد بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه، ۲۹ بهمن، اظهارات مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره را بازتاب داده است که تاکید می‌کند فروش‌ جنگنده‌های «سوخو ۳۰» به ایران باید به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد برسد.

به گفته وی، ایالات متحده این مسئله را با روسیه در میان خواهد گذاشت، اما شش کشوری که در مذاکرات اتمی با ایران حضور داشتند، «می‌باید کاملا از این ممنوعیت‌ها آگاه باشند».

به تازگی وزیر دفاع ایران از مذاکره با روسیه برای خرید جنگنده‌های «سوخو ۳۰» خبر داده است. به گفته حسین دهقان، مذاکرات هم‌اکنون به سمت انعقاد قرارداد رفته است و ایران تمایل دارد در جریان تولید این جنگنده‌ها نیز مشارکت داشته باشد.

اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید دارد که از آنجا که سازمان ملل متحد سوخو را به عنوان یک هواپیمای جنگی می‌شناسد، فروش آن به ایران پیشاپیش مستلزم آن است که شورای امنیت به آن مجوز بدهد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:48 0:00
لینک مستقیم

با توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای تهران لغو شده است، اما تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی آن به ترتیب تا پنج سال و هشت سال دیگر باقی خواهد ماند.

با این حال مقامات نظامی ایران می‌گویند که توافق اتمی تاثیری در برنامه‌های نظامی جمهوری اسلامی ندارد و تهران به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد درباره این برنامه‌ها عمل نمی‌کند.

مشخص نیست جمهوری اسلامی چه تعداد جنگنده سوخو ۳۰ از روسیه خریداری خواهد کرد و انتقال این هواپیماها به تهران چه زمانی نیز ممکن می‌شود.

وزیر دفاع ایران در روزهای اخیر سفری به مسکو داشت که گفته می‌شد یکی از موضوعات این سفر خرید «سوخو ۳۰» از روسیه است.

XS
SM
MD
LG