لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

«صدور کیفرخواست برای ۲۲ نفر» از متهمان حمله به سفارت عربستان


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران

دادستان تهران از صدور کیفرخواست برای ۲۲ نفر از متهمان پرونده حمله به سفارت عربستان خبر داد و گفت که پرونده این افراد به‌زودی به دادگاه ارسال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، عباس جعفری دولت‌آبادی این مطلب را روز سه‌شنبه ۱۸ اسفند در حاشیه سومین همایش سراسری قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران بیان کرد.

وی توضیحی درباره هویت این ۲۲ نفر و زمان تشکیل دادگاه آنها نداد.

دو روز پیش از آن، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، در نشست خبری خود در مورد پرونده حمله به سفارت عربستان گفته بود که «پرونده چهار نفر از متهمان حمله به سفارت عربستان در دادسرای ویژه روحانیت است که از آزادی آنها خبر ندارم اما همه کسانی که در دادسرای تهران بودند به جز دو نفر بقیه با قرار مناسب تا روز دادگاه آزاد هستند».

محسنی اژه‌ای پیش از این از حضور حدود ۲۰۰ نفر در حمله به سفارت عربستان و بازداشت «۱۰۰ تن» از آنها خبر داده و گفته بود که عده‌ای از آنها آزاد شده‌اند.

به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سر‌شناس شیعه در عربستان، روز ۱۲ دی‌ماه امسال تجمعی اعتراضی در مقابل سفارت این کشور در تهران برگزار شد و به گفته پلیس تهران شماری از «افراد خودسر» با ورود به این سفارت، به ساختمان آن خسارت وارد کردند.

به دنبال این اقدام، عربستان و چندین کشور دیگر عربی روابط خود را با ایران قطع و تهران را به نقض مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی در زمینه حفاظت از اماکن دیپلماتیک متهم کردند.

در ایران مقام‌های دولتی، و پیشاپیش همه آنها حسن روحانی رییس‌جمهوری، حمله به سفارت عربستان را محکوم کردند.

در تازه‌ترین اظهارنظرها در این زمینه، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی روز ۱۳ اسفند با بیان اینکه «انقلابی‌گری به معنای ماجراجویی نیست»، گفت: «تسخیر سفارت آمریکا اقدامی انقلابی بود اما تعرض به سفارت عربستان، یک ماجراجویی بود و تشخیص مرز بین انقلابی‌گری و ماجراجویی، در بینش و بصیرت صحیح و نگاه به شاقول فرمایشات رهبری است».

پیشتر محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین اعلام کرده بود که «مزدوران سرویس‌های جاسوسی آمریکا» و «عناصر سلطنت‌طلب» در حمله به سفارت عربستان دست داشتند تا «چهره بچه‌های حزب‌الله» را خراب کنند.

با این حال بر اساس گزارش‌ها، حسین کردمیهن، بنیانگذار مؤسسه فرهنگی دینی نور معرفت و از چهره‌های حامی رهبر جمهوری اسلامی، در ماجرای حمله به سفارت عربستان سعودی نقش داشته و به همین دلیل بازداشت شده است.

منصور حقیقت‌پور، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، «طرفداران» آیت‌الله صادق شیرازی، از مراجع تقلید منتقد جمهوری اسلامی، را به حمله به سفارت عربستان سعودی متهم کرده، اما وب‌سایت کلمه این اتهام را «واهی» خواند و نوشت که این اقدام از سوی افراد موسوم به «ولایت‌مدار» انجام شده است.

XS
SM
MD
LG