لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

اسد پیشنهاد انتقال خانواده‌اش به ایران را «رد کرده‌است»


بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به همراه همسرش اسما اسد
بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به همراه همسرش اسما اسد

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران می‌گوید بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، پیشنهاد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران مبنی بر انتقال خانواده بشار اسد به ایران را رد کرده‌است.

آقای علوی این اظهارات را روز شنبه ۴ اردیبهشت در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین در لبنان مطرح کرده و افزود که بشار اسد به سلیمانی گفته‌است خانواده او فرقی با دیگر خانواده‌های سوری ندارد و خانواده او در دمشق خواهند ماند.

وی توضیح بیشتری دربارهٔ زمان مطرح شدن پیشنهاد قاسم سلیمانی و نسبت این پیشنهاد و شرایط جنگ داخلی در سوریه مطرح نکرده‌است.

پیش از این اما، در بیست و پنجم آبان‌ماه سال گذشته، حسین امیرعبداللهیان، معاون امور عربی وزارت امور خارجه ایران گفته بود که مقام‌های ایران دو سال پیش از آن به بشار اسد پیشنهاد کرده بودند که با ادامه بحران در این کشور، خانواده‌اش را به ایران بفرستد، اما او این پیشنهاد را نپذیرفت.

اسما اسد، همسر بشار اسد،متولد و شهروند بریتانیا است و بر اساس تحریم‌هایی از سوی اتحادیه اروپا، از سال ۲۰۱۲ از سفر به کشورهای عضو این اتحادیه منع شده است.

جمهوری اسلامی از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه، با حضور میدانی در این کشور، به نفع نیروهای حامی بشار اسد با مخالفان رئیس جمهوری این کشور می‌جنگد.

با آنکه تعداد قابل توجهی از نیروهای اعزامی از ایران در سوریه کشته و زخمی شده‌اند، مقام‌های نظامی ایران بر «مستشاری» بودن حضور نیروهای ایرانی در سوریه پافشاری می‌کنند.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل علی خامنه‌ای بارها اعلام کرده حضور ایران در سوریه به درخواست رسمی دولت سوریه بوده و جمهوری اسلامی قصد دخالت در امور داخلی هیچ کشوری را ندارد.

به گزارش روز یکشنبه (پنجم اردیبهشت) رویترز، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش، استان رقه در سوریه را یکی از مناطقی معرفی کرده که عملیات دولت اسلامی علیه ایران از آنجا سازماندهی می‌شود.

علوی گفته گروه داعش بارها تلاش کرده از این منطقه به داخل ایران تروریست بفرستد که همه نیروهای اعزامی آن‌ها یا بازداشت و یا کشته شده‌اند.

وی افزوده به طور مثال داعش در روزهای انتخابات مجلس دهم در ایران در اسفندماه سال گذشته شمسی تلاش کرد به ایران تروریست بفرستد که موفق نشد.

وزیر اطلاعات ضمن حمایت از رویارویی نظامی جمهوری اسلامی با دولت اسلامی در سوریه و عراق افزوده اگر ایران در این دو کشور یا نیروهای داعش مواجه نمی‌شد، «باید در استان‌های غربی کشور با آنها مواجه می‌شد.»

علوی ادامه داده که رابطه ایران با متحدانش (سوریه، لبنان) قوی‌تر از گذشته‌است و آنها هر روز «پیروزی‌های تازه‌ای» بدست می‌آورند.

XS
SM
MD
LG