لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

تصویب دو فوریت طرح «الزام دولت به پیگیری خسارات آمریکا علیه ایران»


مجلس ایران روز یکشنبه دو فوریت طرح «الزام دولت به پیگیری خسارات آمریکا علیه ایران» را تصویب کرد که در صورت تصویب نهایی آن دولت موظف به انجام اقداماتی برای دریافت غرامت از آمریکا به دلیل ۱۰ اقدام این کشور «علیه ایران» در طول ۶۳ سال گذشته، خواهد شد.

دو فوریت این طرح در جلسه علنی روز یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت، مجلس ایران با ۱۸۱ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.

پس از تصویب دو فوریت این طرح، محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، گفت که حدود ۷۰ درصد نمایندگان به این طرح رای داده‌اند.

براساس آئین نامه مجلس جزییات این طرح حداکثر سه روز دیگر در جلسه علنی مجلس بررسی خواهد شد.

در زمان رای گیری برای این طرح تعدادی از نمایندگان مجلس شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

بر اساس متن این طرح، دولت موظف است «رأساً یا از طریق حمایت از اشخاص و اتباع جمهوری اسلامی ایران، اقدامات مقتضی از جمله اقدامات حقوقی را جهت اخذ غرامت کامل» از دولت آمریکا در ۱۰ مورد انجام دهد.

کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، کودتای نوژه، جنگ ایران و عراق و حمله به سکوهای نفتی ایران در زمان این جنگ، از جمله مواردی است که این نمایندگان مجلس، آمریکا را متهم به نقش داشتن در آنها کرده و خواستار دریافت غرامت از این کشور شده‌اند.

این نمایندگان مجلس همچنین خواستار دریافت غرامت از آمریکا به دلیل «جاسوسی» علیه ایران و «اقدامات» اسرائیل شده‌اند که به گفته آنان «با حمایت یا نقش‌آفرینی آمریکا» انجام شده یا می‌شود.

در این طرح دولت ایران همچنین موظف شده که دریافت غرامت بابت «سایر اقدامات یا وقایعی که با حمایت یا نقش‌آفرینی» آمریکا علیه جمهوری اسلامی «روی داده است یا در آینده روی خواهد داد» را پیگیری کند.

دیوان عالی آمریکا اول اردیبهشت سال جاری حکم داد که دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشور به خانواده‌های قربانیان آمریکایی چند عملیات تروریستی «مرتبط با تهران»، از جمله بمب‌گذاری‌های سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی ایالات متحده و سربازان فرانسوی در بیروت، پایتخت لبنان پرداخت شود.

دولت آمریکا با دفاع از حکم دیوان عالی این کشور اعلام کرده است که این حکم با قوانین بین‌المللی منافاتی ندارد.

در مقابل حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، گفته که تهران در «دادگاه بین‌المللی» این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

خبرگزاری فارس روز پنجم اردیبهشت در گزارشی بدون اشاره به جزییات اعلام کرده بود که به جز دو میلیارد دلاری که حکم مصادره آن صادر شده «بیش از ۱۶ میلیارد دلار» مطالبه خسارت از جمهوری اسلامی در پرونده‌های مختلف در آمریکا همچنان در جریان است.

XS
SM
MD
LG