لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۷

آمریکا از اقدام بحرین در سلب تابعیت روحانی سرشناس شیعه انتقاد کرد


جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا
جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۳۱ خرداد از تصمیم بحرین مبنی بر سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم، روحانی سرشناس شیعه این کشور، انتقاد کرده است.

حکومت بحرین ضمن سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم وی را متهم کرد که قصد داشته است که جامعه بحرین را دچار تفرقه کند، جوانان را به نقض قانون اساسی تشویق کرده و به تنش‌های قومی در کشور دامن زده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کربی در بیانیه‌ای از اقدام حکومت بحرین برای سلب تابعیت از مخالفان انتقاد کرده و گفته است:آنچه نگرانی‌های ما را مضاعف می کند گزارش هایی است که نشان می دهد شیخ عیسی قاسم قادر نیست به اتهامات مطرح شده علیه خود پاسخ بدهد یا از این اقدام حکومت بحرین از طریق یک روند قضایی شفاف شکایت کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه از حکومت بحرین خواسته است تا اختلافات سیاسی در این کشور را از طریق اصلاحات و آشتی و نه از طریق اقدامات قضایی حل کند.

سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم باعث شد در روز دوشنبه هزاران نفر مقابل منزل این روحانی شیعه تجمع کرده و به این تصمیم اعتراض کنند.

خبرگزاری رویترز می گوید، شاهدان عینی گفته‌اند که جمعیتی بالغ بر سه تا چهار هزار نفر مقابل خانه شیخ عیسی قاسم در روستای شیعه نشین «دیراز» در غرب منامه، پایتخت، تجمع کرده و شعارهای شیعی سر دادند.

فیلم‌های منتشره در شبکه‌های اجتماعی، آیت‌الله عیسی قاسم را بیرون از خانه‌اش نشان می‌داد که به ابراز احساسات معترضان پاسخ می‌دهد.

مقام‌های ایرانی به این اقدام حکومت بحرین واکنش نشان داده اند.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در بیانیه‌ای،گفته است،سلب تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم به «مقاومت مسلحانه» و «سقوط رژیم بحرین» منجر خواهد شد.

به رغم این که اکثرین جمعیت کشور بحرین را مسلمان شیعه تشکیل می دهند، حکومت این کشور توسط یک خانواده سلطنتی سنی مذهب اداره می شود.

معترضان شیعه می گویند، حکومت بحرین علیه آنها تبعیض اعمال می کند. همزمان با آنچه که بهار عربی خوانده می شد، بحرین نیزدر سال ۲۰۱۱ شاهد اعتراضات گسترده معترضان شیعه بود.

این اعتراضات با حضور نظامی عربستان و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سرکوب شد.

بحرین، محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست.

XS
SM
MD
LG