لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

اژه‌ای: خشم از اقدامات عربستان ‌سبب تخفیف مجازات در حمله به سفارت می‌شود


غلانحسین محسنی اژه‌ای
غلانحسین محسنی اژه‌ای

سخنگوی قوه قضاییه ایران اعلام کرد که حمله‌کنندگان به سفارت عربستان سعودی به دلیل «خشمی» که از اقدامات حکومت این کشور و حادثه منا داشتند، می‌توانند مشمول تخفیف در مجازات شوند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای، روز یکشنبه،سوم مرداد، در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران با اشاره به مواردی چون حادثه منا و سخنرانی ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی، در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس گفت که «امروز عربستان نهایت دشمنی را با ایران انجام می‌دهد».

وی اضافه کرد: «با توجه به جنایات عربستان و فاجعه‌ای که در منا رخ داد مردم احساساتی شدند اما به این معنا نیست که اگر افرادی در داخل خودسرانه دست به اقدامی بزنند مسئولان نظام عکس‌العمل نشان ندهند».

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که برخی از مهاجمان به سفارت عربستان سعودی «به خاطر خشم نسبت به عربستان و فاجعه منا دست به این اقدام زدند و اینها سبب تخفیف مجازات می‌شوند».

به گفته آقای اژه‌ای، در ماه ۳۸ قانون مجازات اسلامی «مبانی» تخفیف مجازات محکومان مشخص شده و براساس ماده ۳۷ این قانون قاضی پرونده درباره تخفیف مجازات تصمیم می‌گیرد.

در جلسه محاکمه ۲۱ متهم حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران، در روز دوشنبه ۲۸ تیر، برخی از این متهمان اعلام کردند که از طریق کانال‌های تلگرامی «منتسب» به سپاه پاسداران از برگزاری تجمع در مقابل سفارت عربستان سعودی مطلع شده‌اند.

در این جلسه تعدادی از متهمان خود را نیروهای «حزب‌اللهی» و «مدافع حرم» معرفی کردند و تعدادی دیگر نیز اعلام کردند که در حادثه کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸ و اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با معترضان برخورد کرده‌اند.

حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد در دی ماه سال گذشته به قطع روابط دیپلماتیک این کشور و تعدادی از متحدانش با ایران منجر شد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و اعضای دولت شدیدا از حمله به سفارت عربستان سعودی انتقاد کرده‌اند.

با این حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از این حمله شدیداً از «متهم» کردن افراد «حزب‌اللهی» به تندروی انتقاد کرده و گفته بود که «به صرف اینکه قضیه‌ای مثل سفارت عربستان و سفارت انگلیس پیش بیاید که کاری بسیار بد و به ضرر کشور و اسلام است، این را بهانه نکنند که جوانان مؤمن را مورد تهاجم قرار دهند».

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که دادگاه آن دسته از متهمان حمله به سفارت عربستان سعودی که پرونده شان در دادگستری تهران رسیدگی شده پایان یافته اما هنوز «ختم رسیدگی» اعلام نشده است.

به گفته آقای اژه‌ای، دادگستری پس از رسیدگی به پرونده ۴۴ نفر از متهمان حمله به سفارت عربستان سعودی، پرونده۲۱ متهم را برای تشکیل دادگاه به دادگستری تهران و بقیه را به دادسرای ویژه روحانیت ارسال کرده بود.

در جلسه دادگاه متهمان حمله به سفارت عربستان نماینده دادستان، اتهامات ۲۱ متهم این پرونده را «مشارکت در تخریب عمدی اموال سفارت عربستان» یا «اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تجمع غیرقانونی» و یا هر دو اتهام ذکر کرد.

در قوانین ایران برای اتهام «اخلال در نظم عمومی»، مجازات از سه ماه تا یک سال زندان و تا ۷۴ ضربه شلاق پیش‌بینی شده است.

برای تخریب اموال عمومی و همچنین تخریب اموال افراد نیز در قوانین ایران مجازات‌های زندان و جریمه نقدی پیش‌بینی شده است.

XS
SM
MD
LG