لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

کری: ادامه ارسال تسلیحات از ایران به یمن تهدیدی برای آمریکا است


وزیر امور خارجه آمریکا در جده با وزیران امور خارجه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، نماینده بریتانیا و فرستاده سازمان ملل دیدار کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا در جده با وزیران امور خارجه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، نماینده بریتانیا و فرستاده سازمان ملل دیدار کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه هشدار داد ارسال اسلحه از سوی ایران برای شورشیان یمن تهدیدی برای آمریکاست و «نمی تواند ادامه یابد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری روز پنجشنبه چهارم شهریور در یک کنفرانس خبری در جده عربستان گفت: «خطرات ناشی از ارسال موشک و سایر سلاح‌های پیشرفته توسط ایران از یمن فراتر می‌رود و فقط تهدیدی برای عربستان سعودی و منطقه نیست. این تهدیدی برای آمریکاست و نمی‌تواند ادامه یابد».

وزیر امور خارجه آمریکا همزمان از یک ابتکار بین‌المللی و جدید برای صلح در یمن با هدف تشکیل حکومت وحدت ملی و پایان دادن به جنگ ۱۷ ماهه در این کشور خبر داد.

آقای کری پس از ملاقات با وزیران امور خارجه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، یکی از وزرای دولت بریتانیا و فرستاده سازمان ملل متحد برای صلح در یمن گفت: «این جنگ باید پایان یابد و باید هر چه سریعتر پایان یابد».

او افزود که طرف‌های ذينفع با «روش مواجهه جدیدی برای مذاکرات» بین حکومت یمن که مورد حمایت عربستان سعودی است با شورشیان تحت حمایت ایران توافق کرده‌اند.

دور قبلی مذاکرات بین دو طرف پس از سه ماه بدون هیچ نتیجه‌ای در ماه اوت به شکست انجامید.

آقای کری گفت که در نحوه مواجهه جدید به مذاکرات «هر دو وجه امنیتی و سیاسی به طور همزمان اجرا خواهند شد تا زمینه توافق قطعی را فراهم کند».

او افزود همه کشورهای عرب خلیج فارس با این طرح موافقت کرده‌اند.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، جزئیات این طرح توسط خود طرف‌های درگیر نهایی خواهد شد اما توافق نهایی در کلیات خود شامل «تشکیل سریع یک حکومت وحدت ملی بر اساس تقسیم قدرت بین جناح‌های مختلف خواهد بود».

به گفته او، توافق نهايی در عین حال «عقب‌نشینی نیروهای نظامی از صنعا و نقاط کلیدی دیگر و تحویل دادن سلاح‌های سنگین از جمله موشک‌های دوربرد شورشیان حوثی و متحدان آنها به یک نیروی ثالث را شامل می‌شود».

ائتلافی از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی از مارس پارسال که حوثی‌ها و متحدان آنها بخش گسترده‌ای از خاک یمن را تصرف کردند، حملات خود را به شورشیان آغاز کرد.

تحت تاثیر پیشروی‌های شورشیان، دولت عبد ربه منصور هادی که از سوی سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی به عنوان دولت رسمی یمن شناخته می‌شود، مجبور به عقب‌نشینی شد و آقای هادی در نهایت به عربستان گریخت.

اما با کمک حملات ائتلاف نظامی کشورهای عربی در ماه‌های اخیر، نیروهای وفادار به دولت یمن توانسته‌اند شورشیان حوثی را از پنج ناحیه در جنوب کشور از جمله عدن بیرون برانند. ولی شورشیان هنوز بسیاری از مناطق یمن از جمله صنعا پایتخت این کشور را در تصرف دارند.

طبق آمارهای سازمان ملل متحد از مارس ۲۰۱۵ بیش از شش هزار نفر که اکثر آنها غیرنظامی بودند کشته شده و بیش از ۸۰ درصد از مردم یمن محتاج کمک‌های بشردوستانه هستند.

XS
SM
MD
LG