لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

حمایت برنی سندرز از کمپین «اسنودن را عفو کنید»


سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر با همکاری اتحادیه آزادی‌های مدنی در آمریکا روز چهارشنبه، ۲۴ شهریورماه، با راه‌اندازی کمپینی با عنوان «اسنودن را عفو کنید» از رئیس جمهوری آمریکا خواستند که ادوارد اسنودن پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا «اِن.اس.اِی» را مورد عفو قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سه نهاد مدافع حقوق بشر با اشاره به این که باراک اوباما روزهای آخر دوره ریاست جمهوری خود را می‌گذراند، گفته‌اند که هم‌اکنون زمان مناسبی برای راه‌اندازی کمپینی جهت حمایت از بخشش و عفو اسنودن است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنی سندرز از نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز از این کمپین حمایت کرده است.

ادوارد اسنودن، ۳۳ ساله روز چهارشنبه از طریق ویدئو کنفرانس از محل اقامتش در مسکو، در یک کنفرانس خبری در نیویورک شرکت کرد و ضمن تشکر از مدافعان این کمپین، از اقداماتش در انتشار اسناد محرمانه اطلاعاتی آمریکا دفاع کرد.

وی انتشار این اطلاعات را در راستای حفاظت از دموکراسی دانست و گفت: «من هرگز درخواست عفو نکرده و نخواهم کرد.»

ادوارد اسنودن افزود که «قوانین آمریکا اجازه برگزاری محاکمه‌ای عادلانه را برای او نمی‌دهد زیرا او بر اساس قانون جاسوسی ۱۹۱۷ متهم شده است و این قانون این امکان را نمی‌دهد که او بتواند توضیحات خود را در رابطه با دلایل این اقدام به هیئت منصفه ارائه کند.»

وی در ادامه با انتقاد از این قانون تأکید کرد که قانون آمریکا بین شخصی که اطلاعاتی حیاتی را برای انتشار عمومی در اختیار روزنامه‌نگاران قرار می‌دهد با فردی که اطلاعات کشورش را به کشورهای خارجی می‌فروشد، تفاوتی قائل نیست.

با این حال، مقام‌های ایالات متحده می‌گویند ادوارد اسنودن با انتشار اسناد و اطلاعات محرمانه آمریکا، امنیت ملی این کشور را به خطر انداخته و باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

مارک ریموند، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا، روز چهارشنبه در این‌ باره گفت که اقدام ادوارد اسنودن «آسیبی جدی» به امنیت ملی آمریکا وارد کرد.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز گفته است که ادوارد اسنودن در صورت بازگشت به آمریکا با اتهام‌هایی «جدی» مواجه است.

کاخ سفید در ماه ژوئیه گذشته (دو ماه پیش) توماری با امضای بیش از ۱۶۰ هزار نفر مبنی بر درخواست عفو ادوارد اسنودن را نیز رد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نیز قرار است روز پنج‌شنبه ۲۵ شهریور در جلسه‌ای غیرعلنی، گزارشی درباره ادوارد اسنودن را بررسی کرده و آن را به رأی بگذارد.

همزمان با راه‌اندازی کمپین «اسنودن را عفو کنید» فیلمی با نام «اسنودن» به کارگردانی الیور استون نیز در سینماها به اکران درآمده است.

این فیلم روایتی از زندگی ادوارد اسنودن افشاگر اطلاعاتی آمریکا است.

آنتونی کوچرنا وکیل مدافع ادوارد اسنودن اسفندماه سال ۱۳۹۳ گفته بود که در صورت برگزاری دادگاهی عادلانه برای آقای اسنودن، او به آمریکا باز خواهد گشت.

ادوارد اسنودن ۲۹ ساله و کارمند شرکت‌های خصوصی آمريکايی بود که برای مؤسسات دفاعی و امنيتی اين کشور کار می‌کنند.

اسناد اسنودن از رصد اطلاعاتی انبوهی از شهروندان تا رهبران کشورهای هم‌پیمان آمریکا، از جمله آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می‌گوید.

اقدامی که جان کری وزیر خارجه آمریکا آن را «خیانت» اسنودن به کشورش توصیف کرد.

با این حال ادوارد اسنودن بارها تأکید کرده که کار خلافی انجام نداده است.

وی پس از ابطال گذرنامه‌اش توسط آمریکا، از روسیه پناهندگی گرفت. دولت آمریکا بارها از روسیه تقاضای استرداد او را کرده اما مسکو به این درخواست‌ها پاسخ منفی داده‌ است.

XS
SM
MD
LG