لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

احمدی نژاد: برای بیانیه شورای همکاری خلیج فارس ارزشی قائل نیستیم


محمود احمدی‌نژاد- ۱۵ فروردین
محمود احمدی‌نژاد- ۱۵ فروردین
محمود احمدی نژاد، روز دوشنبه، در واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در انتقاد از «دخالت» جمهوری اسلامی در امور کشورهای خلیج فارس گفت: «ما برای مصوبه شورای همکاری خلیج فارس ارزشی قائل نیستیم.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای احمدی‌نژاد در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود در سال ۱۳۹۰ با اشاره به این که این‌گونه «مصوبات» تحت فشارهای سیاسی آمریکا و متحدانش به تصویب می‌رسد، تأکید کرد که روابط جمهوری اسلامی با ملت‌ها و دولت‌ها «خوب» است.

شورای همکاری خلیج فارس، متشکل از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، عمان، کویت و قطر، شامگاه یکشنبه، ۱۴ فروردین، برای بحث پیرامون «دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عضو شورای همکاری» تشکیل جلسه داد.

در پایان این جلسه، شورای مزبور با صدور بیانیه‌ای ایران را به دخالت در امور داخلی بحرین و کویت و تلاش برای سوق دادن ناحیه به بی‌ثباتی متهم و از «تداوم مداخله» ایران «عمیقا» ابراز نگرانی کرد.

پیش از این جلسه نیز عربستان و امارات به طور جداگانه به ایران هشدار دادند که در امور داخلی کشورهای حاشیه خلیج فارس دخالت نکند.

محمود احمدی‌نژاد ضمن بی‌ارزش دانستن بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در این زمینه، تأکید کرد که «این برخوردها با ایران برخوردهای صحیحی نیست».

وی در عین تأکید بر تمایل ایران به دوستی با همه و برقراری «امنیت و پیشرفت و آبادانی» در همه کشورها، خاطر نشان کرد: «هم آمریکا و هم دیگران به نقشه نگاه کنند تا بدانند با چه کسی و چه کشوری حرف می‌زنند. دوستی با ایران به نفع همه است.»

به دنبال بالاگرفتن ناآرامی‌ها در بحرین، جمهوری اسلامی بارها نسبت به عملکرد دولت بحرین در قبال معترضان انتقاد کرد که متعاقب آن تنش میان بحرین و ایران بالا گرفت.

در اعتراض به اعزام نیروهای نظامی سعودی و اماراتی کاردار بحرین در تهران به وزارت خارجه احضار شد و به دنبال آن در ۲۳ اسفندماه، بحرین نیز سفیر خود را فراخواند.

در تاریخ ۲۹ اسفند نیز بحرین کاردار ایران در منامه را اخراج کرد و همزمان وزارت امور خارجه ایران از کاردار بحرین در تهران خواست که یکی از دیپلمات ‌های این کشور، ایران را ترک کند.

علاوه بر این در اوایل فروردین ماه، حزب وفاق، عمده‌ترین حزب شیعه مخالف حکومت در بحرین نیز از ایران خواست تا در امور داخلی بحرین دخالت نکند.

با این‌حال روز دوشنبه، محمود احمدی‌نژاد نیز از اعزام نیرو به بحرین انتقاد کرد و آن را حاصل «نقشه‌های» آمریکا دانست.

وی همچنین خطاب به آن دسته از کشورهای عضور شورای همکاری که نیروهای نظامی خود را عازم بحرین کرده‌اند، گفت: «زشت است که به بحرین لشگرکشی کردید؛ بروید بیرون.»

آقای احمدی‌نژاد به علاوه دولت بحرین را نیز به خاطر کشتار مردم سرزنش کرد و افزود: «بنشینید با مردم خود حرف بزنید. انتخابات بگذارید و ببینید مردم چه می‌خواهند».

احمدی‌نژاد: کویت چه دارد که ما آنجا جاسوسی کنیم؟

محمود احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود درباره اظهارات کویت مبنی بر صدور حکم اعدام برای سه متهم به «جاسوسی برای ایران»، این ادعا را تکذیب کرد.

همزمان با تاکید ایالات متحده بر نقش ایران در تحولات و ناآرامی‌های منطقه، کویت نیز به تازگی اعلام کرد که «دو ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران» و «یک کویتی» را به اتهام «جاسوسی برای ایران» به اعدام محکوم کرده است.

در همین حال، محمود احمدی نژاد روز دوشنبه گفت: «اصلا این حرف یعنی چه که یک عده در آنجا جاسوسی می‌کنند؟ کویت چه دارد که ما جاسوسی کنیم؟»

این اظهارات در حالی بیان شده است که دولت کویت اعلام کرده است که سه فرد دستگیر شده در این کشور؛ «دو ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران» و «یک کویتی»، از پایگاه‌های کویتی و آمریکایی در خاک کویت برای جمهوری اسلامی اطلاعات جمع‌آوری می‌کرده‌اند.

به دنبال صدور حکم اعدام برای این سه نفر که در سال ۲۰۱۰ دستگیر شده‌اند، دولت کویت سفیر خود را از ایران فراخواند و سه دیپلمات ایرانی را از کویت اخراج کرد.

این درحالی است که جمهوری اسلامی همواره اتهام جاسوسی در خاک کویت را رد کرده است.

آقای احمدی‌نژاد نیز روز دوشنبه جاسوسی در کویت را تکذیب کرد و تأکید کرد که دولت کویت با ایران «دوست»‌ است و لذا جاسوسی در این کشور «اصلا معنایی ندارد».

وی همچنین در ادامه سخنان خود و در اشاره به تحولات خاورمیانه و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد وقایع سوریه، دولت بشار اسد را نیز «دوست» ایران دانست و خاطرنشان کرد که «دوست و ملت سوریه باید خودشان با تدبیر مسائل را بی خودشان حل کنند».

محمود احمدی‌نژاد در این کنفرانس خبری به علاوه بر علاقه ایران به برقراری رابطه با همه دولت‌ها و ملت‌ها، «بخصوص مصر» تأکید کرد.
XS
SM
MD
LG