لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

لیونی: فقط اسرائیل تصمیم می گیرد چه زمان حمله پایان یابد


تزيپی ليونی وزير امور خارجه اسرائیل. (عکس: Afp)
تزيپی ليونی وزير امور خارجه اسرائیل. (عکس: Afp)

به گزارش خبرگزاری آلمان، تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائیل، روز دوشنبه به رادیو اسرائیل گفت که «من فکر نمی کنم که این سازمان ملل است که تصمیم می گیرد که چه زمانی جنگ علیه تروریسم متوقف شود.»


رهبر حزب حاکم کادیما گفت که «این فقط اسرائیل است که تصمیم می گیرد که چه زمانی به حمله در نوار غزه پایان دهد.»


وی افزود: «که تلاش های بین المللی برای برقراری آتش بس در نوار غزه به پیشرفت هایی دست یافته ولی هنوز موانعی در این راه وجود دارد.»


خانم ليونی به راديو ارتش اسرائيل گفته است حمله به غزه تثبيت مقتدرانه سياست بازدارندگی اسرائيل بود، اين حمله معادله جديدی را به‌وجود آورد که بر مبنای آن «حمله به شهروندان ما مساوی است با پاسخ قاطع و شديد از جانب ما».


وزير امور خارجه اسرائيل در اين گفتگوی راديويی حاضر نشد اعلام کند که کار حمله به غزه چه زمان به پايان خواهد رسيد.


در همین حال، رهبران اسرائيل در تلاش برای يافتن راهی برای وارد آوردن ضربه نهايی به حماس، روز دوشنبه، هفدهمين روز جنگ غزه را، با وارد کردن نيروهای ذخيره به صحنه نبرد آغاز کردند.


به گزارش خبرگزاری ها، با نزديک شدن شمار کشته شدگان فلسطينی به ۹۰۰ نفر و افزايش فشارهای بين المللی برای اعلام آتش بس، اکنون احتمال آن می رود که نيروهای اسرائيلی حمله همه جانبه‌ای را عليه راه‌های زيرزمينی حماس برای نقل و انتقال تسليحات و تجهيزات در مرز غزه با مصر آغاز کنند و عمليات خود را در نقاط شهری گسترش دهند.



بنا بر گزارش رسانه‌های خبری اسرائيل اهود اولمرت نخست‌وزير، اهود باراک وزير دفاع و تزيپی ليونی وزير امور خارجه اين کشور در آخرين ساعات روز يکشنبه با يکديگر ملاقات کردند و تصميم گرفتند فشار بر حماس را بيشتر کنند.


نيروهای ذخيره ارتش تاکنون به صحنه‌های نبرد وارد نشده بودند زيرا رهبران اسرائيل بر اين باور بودند که قادر خواهند بود از راه هوا و با آتش توپخانه از زمين و دريا، توان حماس در پرتاب راکت به خاک اسرائيل را متوقف کنند.


اما اکنون با وجود گذشت بيش از دو هفته از حملات مستمر هوايی، شهرهای اسرائيل همچنان مورد حمله راکتی حماس قرار می‌گيرند و از اين رو رهبران اسرائيل با بالا گرفتن فشارها برای برقراری آتش‌بس، اکنون را زمان مناسبی برای استفاده از نيروهای ذخيره برای حمله‌ همه‌جانبه زمينی می‌بينند.


با اين همه، وارد کردن نيروهای ذخيره خطر بالا رفتن تلفات نيروهای نظامی اسرائيل را بيش از پيش افزايش می‌دهد، همان‌گون که جان يک و نيم ميليون فلسطينی که در باريکه غزه بين نيروهای اسرائيلی و دريا در محاصره قرار گرفته‌اند، هر روز بيشتر در معرض تهديد و خطرقرار می‌گيرد.


هواپيماهای جنگنده اسرائيلی به کرات محور موسوم به فيلادلفی در طول مرز ۱۵ کيلومتری غزه و مصر را بمباران کرده و گاهی از بمب‌های بتنی «سنگرشکن» استفاده کرده‌‌اند تا علاوه بر از بين بردن پناهگاه‌های زيرزمينی و تونل‌ها با ايجاد موج باعث خرابی راه‌های ديگر زيرزمينی نيز بشوند.


اسرائيل که هفته گذشته قطعنامه آتش‌بس سازمان ملل را «ناکارآ» اعلام کرده و آن را رد کرده بود، می‌خواهد علاوه بر توقف حملات راکتی حماس به اسرائيل، تدابيری اتخاذ کند که تجهيز دوباره حماس با استفاده از راه‌های زيرزمينی غيرممکن شود.


XS
SM
MD
LG