لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

افزایش بیماران تنفسی؛ آثار آلودگی هوا بر سلامت انسان


آلودگی هوا که یکی از مسایل مهم زیست محیطی این روزهای ایران است، اثرات مخربی بر سلامت انسان‌ها گذاشته است؟ چند سالی است در فصل سرما، گرگ‌ها و پلنگ‌ها در برخی از مناطق استان گیلان به ویژه در نزدیکی شهر رودبار به مناطق مسکونی وارد می‌شوند.

این دو موضوع برنامه یک خانه، یک زمین است که می‌توانید آن را به شکل کامل در فایل صوتی بشنوید:

لینک مستقیم

بحران آلودگی هوا در «تهران و شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، شیراز و اهواز»، چند سالی است ادامه دارد. هر سال دلیلی برای این شدت آلودگی اعلام می‌شود.

از وارونگی هوا در فصل سرد تا کیفیت بنزین پتروشیمی و ورود ریزگردها از کشورهای دیگر و احتراق ناقص سوخت در خودروها و فعالیت صنایع و گرد و غبار که معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره‌اش در یک گفت‌وگوی زنده خبری در تلویزیون ایران توضیح داد.

اینبار اما مسئولان تأکید می‌کنند آلودگی هوای شهرهای بزرگ از جمله پایتخت کاملاً به درون شهرها برمی‌گردد. معاینه فنی مشکل دار و استفاده بی‌رویه از خودرو شخصی از مهم‌ترین دلایلی است که مسئولان سازمان‌های مربوطه مدام درباره‌اش هشدار می‌دهند.

آلودگی هوا که یکی از مسایل مهم زیست محیطی این روزهای ایران است، اثرات مخربی بر سلامت انسان‌ها گذاشته است. روزنامه شهروند، وابسته به سازمان هلال احمر ایران، از «افزایش بستری بیماران تنفسی» نسبت به یک ماه گذشته خبر داده است.

بر اساس گزارش این روزنامه، هرچند قائم‌مقام وزارت بهداشت گفته است آمار بستری‌ها به دلیل آلودگی هوا نسبت به مدت مشابه ‌سال قبل افزایش زیادی نداشته، اما گزارش‌ها از مطب‌ها و مراکزدرمانی حکایت از این دارد که مراجعه افراد به دلیل بیماری‌های تنفسی، بالا رفته است.

دکتر نورالدین پیرموذن، جراح ریه و قفسه سینه در آمریکا از خطرات آلودگی هوا می‌‌گوید که جان مردم را تهدید می‌کند و به میزان سرطان ریه در کشور می‌افزاید.

آماده‌باش اورژانس‌ها در شهرهای آلوده در مواقع اضطرار، تعطیلی مدارس و هشدارهایی درباره تعطیلی فعالیت‌های بدنی و خروج از خانه از جمله مواردی است که مدام در روزهایی که هوا نفس را تنگ می‌کند، اعلام می‌شود.

به گفته مهرداد لاهوتی، نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، سالانه سه‌هزار تن در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

هوای تهران در روزهای گذشته به وضعیتی رسید که معاونت حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تنفس در هوای تهران برای تمامی گروه ها یعنی برای ۹ میلیون شهروند تهرانی ناسالم است.

اما هنوز شاید دستگاه‌های مربوطه پاسخ درستی نداده‌اند که چرا اقدام و برنامه‌ای جدی برای حل این معضل زیست‌محیطی ارایه یا اجرا نمی‌شود؟

ورود حیوانات غیراهلی به برخی مناطق مسکونی در شمال کشور

شاید دیدن گرگ، روباه و پلنگ کنار بعضی از جاده‌های ایران در برخی ازمسیرهای نزدیک به زیستگاه‌شان دیگر چندان غیرطبیعی به نظر نیاید اما حضور این حیواناتدر مناطق مسکونی و در شهرها می‌تواند غیرطبیعی باشد.

هر چند که مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست به خبرگزاری ایلنا گفته، چند سالی است در فصل سرما، گرگ‌ها و پلنگ‌ها در برخی از مناطق استان گیلان به ویژه در نزدیکی شهر رودبار به مناطق مسکونی وارد می‌شوند.

در برخی موارد، این حیوانات که بیشتر مواقع به دنبال غذا هستند، کشته می‌شوند. آن‌هم در شرایطی که خشکسالی و بی‌آبی در کشور علاوه بر زندگی انسان‌ها، حیات وحش را هم تهدید می‌کند.

برخی از کارشناسان محیط زیست می‌گویند با تخریب مداوم مراتع در کشور به زیستگاه این جانوران صدمه‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌شود. با افزایش جمعیت، تخریب روستاها و وسعت مداوم شهرها، نابودی جنگل‌ها جدی‌تر می‌شود و ما هم بیشتر وارد محیط زندگی این جانوران حیات وحش می‌شویم.

ایمان معماریان، دامپزشک سازمان حفاظت محیط زیست که در پارک پردیسان زیر نظر این سازمان از گونه‌های در معرض خطر هم مراقبت می‌کند، می‌گوید دامداران در این شرایط مقصر نیستند.

علی تیموری مدیرکل دفتر صیدو شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفته در ۱۰ سال گذشته بخشی از تلفات گرگ و پلنگ در کشور به دلیل عملکرد دامداران بوده. آنها برای دفاع از دام‌شان حیوانات وحشی را کشته‌اندو همین روند سال به سال بیشتر حیات وحش را تهدید کرده است.

به گفته این دامپزشک حیات وحش، یکی از مشکلاتی که می‌تواند به ورود حیوانات غیراهلی به مناطق مسکونی منجر شود، روش دامداری در ایران است.

هر چند که سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید، طرح مدیریت حفاظت از پلنگ تدوین شده و قرار است امسال پس از امضای تفاهمنامه با شرکت‌های خصوصی بیمه، خسار‌ت‌های ناشی از حمله پلنگ به دام، زمینهای کشاورزی و غیرهدر صورت نبود منابع کافی در سازمان از طرف این شرکتها پرداخت شود.

با این وجود اما همچنان مردم محلی و بومی نگران خسارت‌های وارده به اموال‌شان از سوی گرگ‌ها یا پلنگ‌ها هستند. حیوانات وحشی و گاه گرسنه‌ای که در سوز و سرمای زمستان ناگهان سر از محل زندگی انسان‌ها درمی‌آورند.

XS
SM
MD
LG