لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

سایه آلودگی هوا بر سر بیماری ای.ال.اس


شمار مبتلایان به بیماری ای.ال.اس، بیماری مزمن عصبی که باعث ضعف ماهیچه‌ها و ناتوانی می‌شود، در ایران رو به افزایش است و آن طور که یک متخصص مغز و اعصاب می‌گوید، آلودگی هوا، تخریب محیط زیست، و پارازیت، در کنار عوامل ژنتیکی به گسترش این بیماری کمک کرده است.

این موضوع در برنامه این هفته یک خانه، یک زمین مورد بررسی قرار گرفته است.

علاوه بر این، برنامه این هفته یک خانه یک زمین، به نشست لیما پرداخته است. نشست چند روزه اعضای سازمان ملل، در پایتخت پرو، که در آن کشورها متعهد شدند تا شش ماه آینده برنامه ملی خودشان را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای به سازمان ملل اعلام کنند.

یک خانه، یک زمین ۴۷؛ سایه آلودگی هوا بر سر بیماری ای.ال.اس
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:58 0:00
لینک مستقیم
ارتباط هوای آلوده با افزایش ای.ال.اس و ام اس

دست‌کم ۱۰۰ مبتلا به بیماری ای.ال.اس در ایران شناسایی شده‌اند اما به گفته مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر تعداد مبتلایان به این بیماری کمتر شناخته شده، رو به افزایش است.

علی داودیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا گفته، هر چند هنوز در ایران آمار دقیقی درباره این بیماری مزمن عصبی که باعث ضعف ماهیچه‌ها و ناتوانی می‌شود، وجود ندارد، اما تعداد مراجعه‌کنندگانی که علایم این بیماری را دارند، در ماه‌های گذاشته به مراکز درمانی افزایش پیدا کرده است.

ای ال اس مخفف نام علمی یک بیماری مرتبط با عصب‌های حرکتی است که باعث تخریب پیشرونده و غیرقابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی مغز و نخاع می‌شود؛بیماری که نامش در تابستان گذشته با چیزی به نام «چالش سطل آب یخ» در شبکه‌های اجتماعی بر سر زبان‌ها افتاد.

به گفته دکتر تقی دادستان، متخصص مغز و اعصاب در پاریس در کنار عوامل ژنتیکی، به دلیل آلودگی و تخریب محیط زیست و پارازیت‌ها، ای. ال. اس این روزها بیشتر در ایران دیده می‌شود؛ بیماری با علایمی که تقی دادستان، رئیسکلینیک مغز و اعصاب پاریس هفت می‌گوید شبیه ام. اس است، درمان مشخصی ندارد اما به شرایط زیست‌محیطی بستگی دارد و آلودگی هوا که این روزها حضورش در کلان‌شهرهای ایران تقریبا عادی شده، نقش بسیار پررنگی دارد.

توافق لیما؛ گامی برای مقابله با گسترش گازهای گلخانه‌ای

اعضای سازمان ملل متحد هفته گذشته، توانستند درباره چگونگی مقابله با تغییرات آب و هوا به توافق برسند. بر اساس این توافقنامه که به سختی و با اختلاف‌نظرهای فراوانی به دست آمد، قرار شد به کشورهای فقیرتر، کمک مالی شود تا برای کاهش گازهای گلخانه‌ای تلاش کنند. کشورهای ثروتمند هم گفته‌اند برای کاهش دی اکسید کربن، اقدام جدی‌تری می‌کنند.

این خلاصه جریانی بود که در یک نشست چند روزه در لیما پایتخت پرو شکل گرفت و قرار شد کشورها تا شش ماه آینده برنامه ملی خودشان را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای به سازمان ملل اعلام کنند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، هم به پرو محل برگزاری این نشست رفت و در سخنرانی از کشورهای جهان خواست تا با حمایت از طرح سازمان ملل متحد برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، تلاش کنند تا مانع چیزی شوند که او یک فاجعه شوند.

چین، آمریکا، اتحادیه اروپا و هند اصلی‌ترین کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان شناخته شده‌اند.

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده که سال ۲۰۱۴ میلادی گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ است. این گرما دقیقاً به دلیل تغییرات آب و هوایی در دنیا اتفاق افتاده؛ به علت استفاده بیش از اندازه از سوخت‌های فسیلی مثل نفت و گاز.

امیرحسین سجادی، پژوهشگر در زمینه انرژی که پیشینه فعالیت در موسسه اقتصاد و انرژی لهستان را دارد، معتقد است آمریکا به خصوص در زمینه استفاده از انرژی باد، بسیار ضعیف است و با وجود گاز ارزان در این کشور، هنوز به مرحله جدی استفاده از انرژی‌های نو نرسیده است.

XS
SM
MD
LG