لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

آلمان هم به کمک محیط زیست ایران می‌آید


 معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست ایران و بابارا هندریکس وزیر محیط زیست آلمان
معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست ایران و بابارا هندریکس وزیر محیط زیست آلمان

بیانیه مشترک ایران و آلمان به دست رییس سازمان حفاظ محیط زیست ایران و وزیر فدرال محیط زیست، آلمان، امضا شد. خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند با امضای این بیانیه مشترک، همکاری‌های زیست محیطی ایران و آلمان شتاب می‌گیرد.

معصومه ابتکار ‌رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که به برلین سفر کرده بود، در شبکه‌های اجتماعی‌اش از جمله اینستاگرام با انتشار عکس‌هایی از دیدار با وزیر خارجه و وزیر محیط زیست آلمان، از احتمال مشارکت آلمان در احیای تالاب هامون هم خبر داده است.

این همکاری‌ها زمینه‌‌ساز برای بهره‌مندی ایران از فن‌آوری‌های پاک و سازگار با محیط زیست، تقویت مناسبات بین‌المللی در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی، مقابله با بیابان‌زایی و مدیریت آلودگی آب و خاک هم از جمله مواردی مطرح شده که در قراردادهای مشترک بین دو کشور در سفر دو روزه امضا شده است.

در ملاقات معصومه ابتکار با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان، همچنین مسایلی مرتبط با برطرف کردن موانع همکاری‌های زیست محیطی ایران مطرح شد. در این ملاقات حضور شرکت‌های خصوصی به ویژه در زمینه مدیریت و تولید برق از پسماند و نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در ایران هم مطرح شد.

آنطور که خبرگزاری سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گوید، معصومه ابتکار، در دومین روز سفرش به آلمان باکلودیا روث، نایب‌رییس اول مجلس آلمان هم دیدار کرده است. در این دیدار باز هم بر نیاز به همکاری آلمان با ایران و افغانستان برای کمک به دریاچه هامون، تاکید شده و نایب رییس مجلس آلمان اعلام کرده، راه‌های تحقق این همکاری را بررسی خواهد کرد.

این برنامه را به صورت کامل بشنوید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:28 0:00
لینک مستقیم

کلودیا روث که در سفر سال گذشته‌اش به ایران از دریاچه ارومیه هم بازدید کرده بود، به ترافیک و آلودگی هوا را در کلان‌شهرهای ایران، از نزدیک لمس کرده است. او برای مشارکت در بهبود وضعیت آلودگی هوا به خصوص برای گسترش وسایل حمل و نقل عمومی در ایران تمایل خودش را نشان داده است.

اما آنطور که بیژن کوشان، زمین‌شناس و کارشناس محیط زیست در کلن در آلمان می‌گوید این نوع همکاری‌ها و کمک‌ها از سوی کشوری مثل آلمان نیاز به زیرساخت‌های اساسی در ایران دارد.

آنطور که مسئولان زیست‌محیطی ایران و آلمان گفته‌اند، بیانیه مشترک زیست محیطی بین دو کشور قرار است در برنامه کاری پانزده ماهه اجرا شود.

پس از این سفر بود که معاون وزیر نیرو اعلام کرد، ایران و آلمان درباره تامین منابع مالی و اجرای پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب کشور در امتداد رودخانه زاینده‌رود به توافق رسیده‌اند.

XS
SM
MD
LG