لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

گام‌های تازه در استفاده از انرژی‌های نو


گام‌هایی ایران در استفاده از انرژی‌های نو، و نیز طرح‌هایی که در ایران برای بیابان‌زدایی در دستور کار است، دو موضوعی است که برنامه چهل‌وسوم «یک خانه، یک زمین» بر آن تمرکز دارد.

لینک مستقیم
نخستین گام‌ها در به‌کارگیری انرژی‌های جدید

هر چه شرایط استفاده از انرژی‌های فسیلی مثل نفت و گاز سخت‌تر می‌شود، تلاش کشورها برای راه‌اندازی تجهیزات انرژی‌های نو و تجدیدپذیر بیشتر و جدی‌تر؛ آفتاب که همیشه هست و باد هم که می‌وزد و هر دو مولد پاک‌ترین انرژی‌ها در دنیا محسوب می‌شوند.

اقلیم‌شناسان می‌گویند استفاده بیش از اندازه از سوخت‌های فسیلی یعنی نفت و گاز، جهان را به پرتگاهی می‌رساند که خطرناک و بی‌بازگشت توصیف شده است. ایران که یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های نفت و گاز در دنیاست، کم‌کم به موج دوستداران استفاده از انرژی‌های نو می‌پیوندد.

اولین نیروگاه بادی که با استفاده از توربین‌های بادی ساخته شده، در مردادماه ۹۳ در منطقه کهک استان قزوین افتتاح شد. شهریور سال جاری ۹۳ بود که بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت ۵۱۴ کیلووات در ملارد افتتاح شد.

آنطور که سازمان انرژی‌های نو ایران می‌گوید، ایران قصد دارد تا پایان سال آینده میزان اتلاف انرژی را تا ۱۰ درصد کاهش دهد. معاون وزیر نیرو می‌گوید برخی از شرکت‌های اروپایی منتظر نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۵ +۱ هستند تا قراردادهای تازه برقی و بادی و خورشیدی را با وزارت نیرو ببنیدند و دست‌ به کار شوند.

ایران و طرح‌های بیابان‌زدایی

می‌گویند بیابان‌زایی کار ساده و راحتی است که سریع و بی‌دردسر انجام می‌شود و بیابان‌زدایی، سخت و پیچیده و زمان‌بر. وقتی جنگل‌ها از بین می‌روند، مرتع‌ها کم و کمتر می‌شوند، پوشش گیاهی نابود می‌شود و حیات وحش به خطر می‌افتد، بیابان‌زایی شکل می‌گیرد. یعنی از فضای سبز و طبیعت سالم کاسته و زمین تبدیل به فضایی بی‌آب‌وعلف می‌شود. بیابان‌زایی در ایران یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زیست‌محیطی محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور می‌گوید، این سازمان ۲۰ طرح بین المللی در حال اجرا دارد. این طرح از جمله در کرمان و خراسان جنوبی در حال اجراست. به گفته او ایران در طرح‌های بیابان‌زدایی دست‌کم ۵۰ سال سابقه دارد.

طرح بین‌المللی «ترسیب کربن» با همکاری دفتر عمران سازمان ملل در ایران اجرا می‌شود. این طرح برای بیابان‌زدایی در کشور اجرا می‌شود و احیای مراتع، اشتغال­زایی برای روستاییان و جلوگیری از فرسایش خاک را در فهرست‌اش دارد.

سمنان، آذربایجان شرقی، فارسی، البرز، اصفهان و برخی از شهرها و استان‌های خشک در ایران، در فهرست این طرح برای بیابان‌زدایی قرار دارند. بیابان‌هایی که به دست انسان‌ها بنا شده‌اند و حالا باید به وضعیت اولیه که نه، شبیه آن روزهایشان برگردند.

XS
SM
MD
LG