لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

بحران آب در ایران و روزهای جیره‌بندی


کهک قم.
کهک قم.

در یک خانه، یک زمین شماره ۲۷ به این سه موضوع می‌پردازیم: شروع جیره‌بندی آب در برخی از شهرها و ۱۲ کلانشهر ایران در آستانه بحران تازه آب، مرگ هزاران بچه‌ماهی در رود هیرمند و شهرت یوزپلنگ‌های آسیایی یا ایرانی در دنیا بعد از نقش‌شان بر پیراهن‌های بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی برزیل.

- بعد از ماه‌ها هشدار و تذکر جدی مسئولان درباره کمبود آب در تابستان، جیره‌بندی آب در بعضی از شهرها شروع شد. کرج و مشهد شاید نخستین شهرهایی هستند که جیره‌بندی آب را در تابستان ۹۳ تجربه می‌کنند.

- هزاران‌ ماهی خفه شدند. ماهی و خفگی دو واژه‌ای است که در ایران مدتی است کنار هم می‌آیند. چیزی که رسانه‌ها فاجعه می‌دانند. یک‌بار دیگر در رودخانه‌ای اتفاق افتاد که زندگی را به تالاب ‌هامون و شمال سیستان برگردانده بود. پرآب شدن بخش‌هایی از رود هیرمند یا هلمند دوام زیادی نداشت؛ رودی که از استان هلمند افغانستان روان شده و به دریاچه هامون در استان سیستان و بلوچستان در ایران می‌ریزد.

- یوزپلنگ‌های آسیایی که نقش‌شان روی پیراهن‌های ورزشی تیم ملی ایران در بازی‌های جام جهانی برزیل چاپ شده بود، این روزها در رسانه‌های غیرایرانی خبرساز شده‌اند. یوز آسیایی به گفته محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، حالا دیگر حیوانی است که بعد از تبلیغات در جام جهانی فوتبال، تقریبا همه مردم ایران می‌شناسند.

از تبلیغات بین دو نیمه فوتبال در شبکه سه گرفته که تبلیغ شکار نکردن این گونه کم‌یاب جانوری می‌شود تا پیام رئیس جمهور ایران، حسن روحانی که قبل از بازی آخر ایران با بوسنی و هرزگوین، بازیکنان تیم ملی ایران را یوزپلنگان ایرانی خواند که به مصاف اژده‌های بوسنی می‌روند؛ اینها بخش‌هایی است از تکرار نام این زیرگونه جانوری که گفته می‌شود به‌شدّت در معرض خطر انقراض است و تنها چند ده قلاده از آن در ایران یافت می‌شود.​

مجله یک خانه یک زمین را بشنوید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:59 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG