لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

ورود مباحث محیط زیستی به کتاب‌های درسی


- جلوگیری از آسیب‌رسانی به طبیعت و آزار حیوانات و پیدایش یک نوع احساس تعلق به محیط زیست، از دید بسیاری از دوستداران محیط زیست از خانواده و مدرسه و جامعه شروع می‌شود. از زمانی که کودک باید بداند گذاشتن پای کوچکش بر روی یک حشره، نباید لذت‌بخش باشد. از وقتی که نوجوانان لیوان‌ پلاستیکی‌شان را به آب و چمن و جوی‌ها می‌سپارند. پژوهشگران معتقدند چیزی که مدام از آن به عنوان فرهنگ‌سازی نام برده می‌شود، باید به کتاب‌های مدرسه و کلاس‌های متنوع سرازیر شود و گوش و چشم و ذهن کودکان را درگیر کند.

حالا که فصل مدرسه‌ها رسیده، محمد درویش، مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، می‌گوید، در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ برخی از کتاب‌های درسی مثل کتاب انسان‌شناسی بر اساس مباحث زیست محیطی تغییراتی پیدا کرده‌اند.

به گفته او، سازمان محیط زیست با همکاری هیات مولفان کتاب‌های درسی آموزش و پرورش، محتوای محیط زیستی را در ۳۲جلد کتاب در مقطع ابتدایی و متوسطه اضافه کرده است.

- خبرگزاری‌ها در هفته‌های گذشته از تلاش و برنامه‌های تازه دولت حسن روحانی برای رونق دادن به استفاده از انرژی‌های نو و پاک و کاهش استفاده از انرژی‌های فسیلی، خبر می‌دهند.

دولت شصت میلیون دلار به گسترش برنامه های استفاده از سلول‌های فوتوولتایی برای بهره‌گیری از انرژی خورشید اختصاص داده است.

سال گذشته بودجه تعریف شده برای انرژی خورشیدی ۱۲ میلیون دلار بوده اما خبرگزاری‌ها می‌گویند امسال دست‌کم ۶۰ میلیون دلار برای گسترش استفاده از سلول‌های فتوولتاییک در حال مصرف است. در این روش با بکارگیری سلول‌های خورشیدی، تولید مستقیم الکتریسیته از تابش خورشید امکان‌پذیر می‌شود.

این دو موضوع برنامه سی‌ونهم یک خانه، یک زمین در رادیو فرداست:

لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG