لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۴

بحران در دریای خزر


 ایران، ساحل دریای خزر
ایران، ساحل دریای خزر

دریایی که سال‌ها در آن شنا کرده‌ایم و روزها و غروب‌های خاطره‌انگیز زندگی‌مان را در ساحل‌هایش می‌گذرانیم، خزری که برای خیلی از ما حس تعطیلات را دارد، سال‌هاست محل دفن پسماندها و زباله‌هایمان شده است. (برنامه را به‌صورت کامل در فایل صوتی بشنوید)

لینک مستقیم

به گفته مسئولان بعضی از شناگاه‌هایش پر از آلودگی‌های نفتی و میکروبی هستند. ظرف‌های یک‌بار مصرف و پلاستیک‌های رنگارنگ بازیافت‌نشدنی سراسر آب‌های ساحلی را گرفته‌اند. ۹۰۰ هزار فوک دریایی در طول ۲۵ سال از بین رفته‌اند. فاضلاب یکی از دلایلی است که به گفته معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌‌ زیست وضعیت زیست‌بوم دریاهای ایران از جمله خزر را به خطر انداخته است. آلودگی‌ای که تاثیر مستقیم بر زندگی انسان‌ها هم دارد.

ریختن سوخت که معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست، آن را سوخت قاچاق می‌خواند به آب‌های جنوب کشور، یکی از مشکلاتی است که شرایط محیط زیست آب‌های جنوب را به هم ریخته است.

آنطور که مسئولان می‌گویند، ۵۵۰ تن سوخت قاچاق فقط در یک نوبت به آب‌های جنوب ریخته شده. کاری که به گفته مسئولان سال‌هاست کسانی که پنهانی یا قاچاقی سوخت را از ایران جابه‌جا می‌کنند، انجام می‌دهند. آنها از ترس پلیس در تعقیب و گریز بنزین و گازوییل غیرمجاز را در دریا رها می‌کنند.

آنطور که مسئولان می‌گویند، سازمان حفاظت محیط‌ زیست وظیفه‌ای در مورد پاکسازی آب‌ها از سوخت ندارد.

قرارداد آلمان با مصر برای استفاده از انرژی‌های نو

مصر که یکی از کشورها با میزان وسیعی از نور خورشید و مناطق بادخیز است، در توسعه انرژی‌های نو که به نفع محیط زیست است، فعالیت‌های تازه‌ای را آغاز کرده است.

قرارداد تازه‌ای که مصر با شرکت آلمانی زیمنس برای راه‌اندازی یک نیروگاه بادی با ظرفیت ۲ گیگاوات، امضا کرده، همراه بااحداث یک نیروگاه گازی و توربین بخار با ظرفیت ۴.۴ گیگاوات است. این یک قرارداد چهار میلیارد یورویی است.

امیرحسین سجادی، پژوهشگر در دانشگاه کیس‌وسترن اوهایو که در پروژه‌ای برای وزارت انرژی آمریکا در ارتباط با تولید برق از طریق انرژی باد کار می‌کند، درباره این قرارداد نسبتا بی‌سابقه با مصر می‌گوید: «تحقیقات این پروژه در آمریکا انجام شده است.»

دولت مصر می‌گوید می‌خواهد تا سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۰ درصد از برق کشور را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند.

به کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از مواردی است که دولت مصر می‌گوید در کنار مسایل سیاسی و اجتماعی باید آن را در فهرست برنامه‌ریزی‌های دولت است.

دولت مصر می‌گوید به محیط‌ زیست باید در کنار اشتغال‌زایی و اقتصاد ملی و فعالیت‌های سیاسی اهمیت داد.

XS
SM
MD
LG