لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

ارتقای چشم‌انداز اعتباری ایران در گزارش موسسه اعتبارسنجی


روابط عمومی بانک مرکزی ایران در گزارشی اعلام کرد که موسسه رتبه‌بندی بین‌المللی «کپیتال اینتلیجنس» (اطلاعات سرمایه) در تازه‌ترین گزارش خود چشم‌انداز کلی اعتباری ایران را از وضعیت «مثبت» به «باثبات» ارتقا داده‌ است.

به گزارش بانک‌ مرکزی، این موسسه اعتبارسنجی در سنجش جدید خود از وضعیت اعتباری ایران، رتبه اعتباری ایران در بازپرداخت تعهدات بلند‌مدت خارجی و داخلی ایران را از سطح «ب» به «ب مثبت» تغییر داده‌ است.

در بخش دیگری از گزارش موسسه کپیتال اینتلیجنس (سی آی)، رتبه ایران در بازپرداخت تعهدات کوتاه‌مدت داخلی و خارجی، سطح «ب» تعیین شده است.

در این گزارش، دلیل تغییر رتبه اعتباری ایران، بهبود روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران و اثر مثبت آن بر تقویت «اعتبار حاکمیتی» عنوان شده‌ است، که با مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی و تغییر رویکرد دولت یازدهم در سیاست‌خارجی ایران، مرتبط است.

در این گزارش، اگرچه ریسک خارجی ایران نسبت به گزارش پیشین بهبود یافته، اما عوامل ریسک سیاسی داخلی ایران در این گزارش، در مقایسه با گزارش پیشین این موسسه، تغییری نداشته است.

حال آن که ریسک ژئوپلیتیکی منطقه به دلیل درگیری‌های عراق، سوریه و یمن در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

موسسه کپیتال اینتلیجنس یا اطلاعات سرمایه، یک موسسه اعتبارسنجی است که مرکز اصلی آن در کشور قبرس است و از سال ۱۹۸۵ میلادی تاکنون، بانک‌ها و موسسات اعتباری، اوراق قرضه دولتی و وضعیت اعتباری کشورها را بررسی کرده و در قالب گزارش‌هایی منتشر می‌کند.

حوزه فعالیت این موسسه عمدتا بررسی وضعیت اعتباری کشورها و موسسات پولی و بانکی مستقر در کشورهای موسوم به اقتصادهای نوظهور، منطقه اروپای مرکزی و شرقی، خاورمیانه، شرق دور، جنوب و جنوب شرق آسیا و شمال و جنوب آفریقا را شامل می‌شود.

در بخش دیگری از گزارش موسسه اعتبارسنجی کپیتال اینتلیجنس از وضعیت اقتصادی و اعتباری ایران، با اشاره به تصویب «برجام» در مجلس شورای اسلامی ایران و آغاز اجرای آن، تحولات اخیر «اقدام مثبتی» ارزیابی شده که، به نوشته گزارش‌نویس این موسسه، «مسیر را برای رفع تدریجی تحریم‌های بین‌المللی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت فراهم می‌سازد».

در این گزارش آمده‌ است: «‌این توافق همچنین مسیر را برای رفع توقیف دارایی‌های مالی ایران هموار، دسترسی به منابع مالی خارجی را تسهیل و تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی را به به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد.»

گزارش‌نویسان موسسه اعتبار سنجی سی‌آی انتظار دارند که «در میان‌مدت و پس از اجرایی شدن توافق انجام شده، رشد اقتصادی ایران افزایش و ریسک کشوری کاهش یابد.»

در این گزارش که بانک‌ مرکزی خلاصه‌ای از متن آن را منتشر کرده، به نقل از موسسه اعتبارسنجی «کپیتال اینتلیجنس» آمده‌ است که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی به چهار درصد می‌رسد.

این موسسه، رشد اقتصادی ایران را در سال جاری میلادی، هشت دهم (۰.۸ درصد) درصد، ارزیابی کرده‌است و تصریح کرده است که با رفع تحریم‌ها و آثار عملی برداشته‌شدن محدودیت‌های اقتصادی ایران، در میان‌مدت رشد اقتصادی ایران با همین سرعت تداوم یابد.

این موسسه در گزارش خود همچنین در ارزیابی خود از نرخ تورم در سال ۲۰۱۶ میلادی، این نرخ را در سطح ۱۱.۵ درصد پیش‌بینی کرده‌ است.

موسسه اعتبارسنجی کپیتال ایتلیجنس اشاره کرده است که ارزش پول ملی ایران، ریال نیز پس از دو سال کاهش شدید، به ثبات رسیده است.

در گزارش سی‌آی، سطح بدهی عمومی ایران «پایین» و میزان دارایی‌های خارجی «قابل توجه» ارزیابی شده است.

این موسسه اعتبارسنجی بین‌المللی، حجم دارایی‌های خارجی ایران را برای تامین واردات به مدت ۱۵ ماه و بیش از ۱۰ برابر میزان بازپرداخت تعهدات در سال ۲۰۱۶ میلادی تخمین زده است، هرچند که تاکید شده است «تردیدهایی در خصوص نقدپذیری و در دسترس بودن این دارایی‌ها» وجود دارد.

در این گزارش همچنین پیش‌بینی شده است که میزان کسری بودجه دولت در سال جاری به حدود ۲.۹ درصد تولید ناخالص داخلی ایران برسد.

XS
SM
MD
LG