لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

احمدی‌مقدم: مسوولان دولت قبلی درباره ذخیره کالاها دروغ می‌گفتند


سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران.
سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران.
اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران می‌گوید که ادعای مسوولان دولت قبل مبنی بر اینکه تا شش ماه ذخیره کالایی داریم، دروغ بود، ذخیره کالا‌های اساسی بین ۱۵ روز تا سه ماه بود.
به گزارش خبرگزارهای‌ ایران، آقای احمدی مقدم روز یکشنبه، ۲۴ شهريور ماه اظهار داشت: «زمانی که هنوز آقای روحانی مسئولیت را بر عهده نگرفته بود، مسئولان دولت گذشته اعلام کردند که به اندازه شش ماه کالاهای اساسی در کشور ذخیره شده است که ما پس از بررسی متوجه شدیم برخی اقلام را فقط برای ۱۵ روز تا سه ماه در اختیار داریم و بسیاری از کالا‌ها یا روی کشتی یا در گمرک مانده بود.»
به گفته وی، با اطلاع رسانی به موقع پلیس به مسوولان دولت جدید، مشکل کمبود ذخیره کالاهای اساسی در انبارهای کشور رفع شد.
فرمانده نیروی انتظامی ایران ادامه داده‌است: «این اطلاعات امنیتی نیست که ما شنود بگذاریم تا به آن پی ببریم. این موضوعات چشم بینا می‌خواهد.»
او با مثال آوردن از کمبود دارو در بازار، گفته است: «به عنوان مثال وقتی دارو در بازار کم است نباید بگوییم که این موضوع تبعات اقتصادی و درمانی دارد باید تبعات امنیتی این موضوع را نیز در نظر بگیریم.»
در تیرماه سال ۹۲، اکبر ترکان، مشاور عالی حسن روحانی، از خالی بودن انبار کالاهای اساسی خبر داده و گفته بود: ‌«این خوب نیست که انبار‌ها و ذخایر کشور خالی باشد.»
آقای ترکان در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری روز نو، تاکید کرده بود که «یک و نیم میلیون تن خوراک دام و مرغ فعلا چون محلی برای اعتبارشان در نظر گرفته نشده، برای ورود به کشور سرگردان است.»
وی از کمبود کالاهای اساسی در انبار‌ها به عنوان «مشکلات حادی» یا کرده بود که دولت آقای روحانی شروع به کار نکرده با آن‌ها روبرو بود.
اکبر ترکان با انتقاد از عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد در این باره گفته بود: «انصاف نبود که کالاهای اساسی هم که ابتدایی‌ترین مساله زندگی مردم است با مشکل اساسی روبه‌رو شود. بنده در برنامه قبلی کشور ندیدم که این مسائل را برای دولت بعدی حل کرده باشند. اگر پیش‌بینی فرموده‌اند به ما هم بگویند که کجا و از چه منابعی پیش‌بینی کرده‌اند.»
پس از انتشار اظهارات مشاور ارشد حسن روحانی، مسوولان دولت محمود احمدی‌نژاد با تکذیب این خبر تاکید کرده بودند که ذخایر کالاهای اساسی در ایران وضعیت مناسبی دارد. از جمله، مهدی غضنفری، وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در روزهای پایانی تیرماه و در گزارشی که به رهبر جمهوری اسلامی ارائه داد، تاکید کرده بود: «در حال حاضر که دولت دهم مسئولیت را به دولت بعدی تحویل می‌دهد به مقدار دو تا سه ماه ذخایر کالای اساسی در انبار‌ها داریم و انشالله تحویل دولت بعدی می‌دهیم که با آسودگی بتواند کار خود را شروع کرده و فعالیت‌های خود را ادامه دهد.»
حسن رادمرد، ‌معاون آقای غضنفری نیز از دیگر مسوولان دولت محمود احمدی‌نژاد بود که پس از انتقاد مشاور رییس جمهوری جدید نسبت به کمبود کالاهای اساسی در انبار‌ها، به ایرنا گفته بود که حاضر است، انبار ذخایر کالاهای اساسی را به نمایندگان مورد وثوق رییس دولت یازدهم نشان دهد.
این مسوول دولت پیشین نیز، میزان ذخایر کالاهای اساسی در انبار‌ها را وضعیت «قابل قبول و مناسبی» توصیف کرده بود، ‌توصیفی که حال با توجه به سخنان سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم به نظر‌می‌رسد چندان واقع‌بینانه نبوده است.
XS
SM
MD
LG