لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

هشدار علم‌الهدی در مورد انتخابات: نگذارید غیرخودی‌ها نفوذ کنند


احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبری
احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبری

احمد علم الهدی، امام‌جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبری، از عوامل مجری و ناظر انتخابات، خواسته است تا نگذارند «جریان‌های غیرخودی که ممکن است نفوذی دشمن باشند، در نظام جمهوری اسلامی نفوذ کنند».

این عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم، نظام جمهوری اسلامی را به یک «قلعه»، تشبیه کرده که به گفته او «مردم‌سالاری و جمهوریت» «دروازه بزرگ» این قلعه هستند و نفوذ دشمن از این دروازه‌ها امکان‌پذیر دانسته است.

به گفته امام‌جمعه مشهد، «جریانی که با رهبری زاویه داشته باشد، نمی‌تواند در عرصه سیاسی خودنمایی کند».

احمد علم‌الهدی، تأکید کرده است که همه جریان‌های سیاسی همسو با نظام وظیفه‌دارند که به گفته او «در راستای کنار زدن جریان‌های غیرخودی فعالیت کنند».

این عضو مجلس خبرگان رهبری، در جای دیگری از این گفت‌وگو برای تعریف «جریان غیرخودی» گفته است: «جریان سیاسی‌ای که هر یک از دو اصل جمهوریت و مردم‌سالاری یا وجود حصار محکم ولایت در حفاظت و صیانت کشور و نظام و جامعه را منکر است، قطعاً جریان غیرخودی است».

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم‌زمان با انتخابات خبرگان رهبری در اسفندماه امسال برگزار خواهد شد، اما بحث بر سر ابعاد مختلف این دو انتخابات از جمله چگونگی برگزاری آنها و رقابت‌های انتخاباتی از ماه‌ها قبل آغاز شده است.

چندی پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در آخرین هفته مردادماه ۹۴ با یادآوری این نکته که شورای نگهبان ناظر و دولت مجری انتخابات است، تأکید کرده بود که شورای نگهبان «ناظر است نه مجری... و نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند».

این اظهارنظر حسن روحانی با واکنش‌های دامنه‌دار، اعضای شورای نگهبان، فعالان و گروه‌های سیاسی اصولگرا همراه شد که به دفاع از عملکرد شورای نگهبان و نظارت استصوابی این نهاد برخاستند.

آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران نیز، سخنان حسن روحانی را، «عوامانه» توصیف کرده و درعین‌حال از شورای نگهبان خواسته بود تا «در مسئله انتخابات که سرنوشت کشور است، محکم بایستد.»

همچنین وزارت کشور و شورای نگهبان، درباره برگزاری الکترونیکی دو انتخابات پیش رو، اختلاف‌نظر دارند، در حالی که محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای نگهبان، پیش‌تر گفته بود که به نرم‌افزار مورد استفاده وزارت کشور برای شمارش آرا و برگزاری انتخابات، اطمینان ندارد.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نیز روز پنج‌شنبه، ۲۵ تیر، گفته بودکه از نظر این شورا «مقدمات برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس فراهم نیست».

در مقابل، مقام‌های وزارت کشور دولت یازدهم، برگزاری الکترونیک دو انتخابات پیش‌رو را حکم قانون توصیف کرده و از فراهم بودن مقدمات برگزاری الکترونیک انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، در این وزارتخانه خبر دادند.

وزارت کشور و شورای نگهبان همچنین درباره مواردی چون استفاده از صندوق‌های «شفاف» اخذ رأی و همچنین نحوه تأیید صلاحیت نامزدهای این انتخابات اختلاف نظر دارند.

XS
SM
MD
LG